JammJamm
Har hittat en tall i en klippskreva som jag gärna skulle vilja sätta i en kruka och nu har jag lite frågor.
Jag har ingen erfarenhet av någonting angående skötsel av växter...förutom nått om att blöta fötter är dåligt.
Trädet är 40cm högt, 60 cm brett, verkar vara åldrat.

1, Är det möjligt att ha den inomhus? Om inte, varför? Finns det ett svenskt träd som klarar sig inomhus?

2, Är det nödvändigt med dräneringshål i botten? Kan man inte bara ha ett lager lecakulor?

Kommer inte på något mer för stunden, tacksam för svar.

KURT
1: Jag förutsätter att det är din klippskreva, eller att du frågat markägaren.

2: Våra träd är anpassade att ha en vintervila, skall man då ha dem inomhus så bör man alltså ge dem en mycket sval miljö under vintern.

3: Man bör definitivt ha dräneringshål, annars måste man vattna mycket ofta i väldigt små mängder och vara mycket noga med att kontrollera vattennivån.

Alexander-VG-zon3
Tallen vill ju bara ha sådär under -10c på vintern och en riktigt vinter så kan man ge den det så är det inte problem att ha den inne. den är ju också ett trädslag som finns långt upp i norr.

om du nu får ta den och funderar på att göra det så måste du ha tillgång så att du kan ha den ute exempel på en balkong, altan, uteplats eller nåt likande.

JammJamm
CITAT (KURT @ 08-08-2009, 13:33) *
1: Jag förutsätter att det är din klippskreva, eller att du frågat markägaren.

Markägare kommer givetvis tillfrågas.

2: Våra träd är anpassade att ha en vintervila, skall man då ha dem inomhus så bör man alltså ge dem en mycket sval miljö under vintern.

Om jag har den ute Dec-Feb har den fått sin vintervila då? Måste perioden vara längre? Jag bor i Uppland så det är inte mycket till vinter =).

3: Man bör definitivt ha dräneringshål, annars måste man vattna mycket ofta i väldigt små mängder och vara mycket noga med att kontrollera vattennivån.

Okej tack.

CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 14:09) *
om du nu får ta den och funderar på att göra det så måste du ha tillgång så att du kan ha den ute exempel på en balkong, altan, uteplats eller nåt likande.

Det finns! Att ha den ute ett par månder om året kan jag leva med, känslan av levande träd i ens vardagsrum är dock det drivande =).

Tack för svaren, om det är någon som har erfarentheter av detta så får ni gärna skriva lite, har sökt men inte hittat något liknande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (JammJamm @ 08-08-2009, 15:46) *
Markägare kommer givetvis tillfrågas.
Om jag har den ute Dec-Feb har den fått sin vintervila då? Måste perioden vara längre? Jag bor i Uppland så det är inte mycket till vinter =).
Okej tack.
Det finns! Att ha den ute ett par månder om året kan jag leva med, känslan av levande träd i ens vardagsrum är dock det drivande =).

Tack för svaren, om det är någon som har erfarentheter av detta så får ni gärna skriva lite, har sökt men inte hittat något liknande.

Uppland har mer vintern än inne och i skåne.

det kommer inte funka så att bra då svenska träd inte trivs inne dom ska svara ute. möjligen kan den klarar sig inne på våren-sommaren. men sedan måste den ha vinter ute eller mycket mycket kallt inne.

det är bättre du köper en större krukväxt att ha inne istället, exempel Rumsgran. det finns också redan färdiga bonsaier om du vill ha ett äldre utseende.
KURT
Omställningen för vinter, och omställningen på våren, kräver långsamma processer i trädet. Det skall till stor del stänga av metabolismen, om man då har det inte och plötsligt kastar ut det i kyla, så måsr det nog inte så bra.
pebblelake
Tipps för att vidare http://www.scanbonsai.com/index.php?sid=49...669f574d053e1ef

JammJamm
CITAT (pebblelake @ 10-08-2009, 00:28) *

Tack!
JammJamm
Nu står den i kruka, det vart en försöks tall för stunden, jag ska lägga upp lite bilder så snart jag kan om intresse finns. Den står i en blanding av klumpfri kattsand och vanlig planterings jord.

Lite frågor nu. Skratta inte =) jag är som sagt helt ny haha.

Jag läste någonstans att man kan plocka barren på grenar för att få önskad tillväxt, skulle vilja veta lite hur det fungerar? Processen bakom det hela.

Om jag tar bort en gren, får resterande del av trädet dess "resurser" från rötterna och blir starkare?

FInns det en speciell period som man ska tukta en tall?

Jag har inga planer på att göra några ändringar än...vill bara att den överlever =), men är nyfiken om nån har lite info.
pebblelake
Det man gör är att korta eller helt ta bort nya skott vid olika grader av tillväxt beroende på vad man vill åstadkomma.
Låt alla grenar sitta kvar för maximal rotbldning.
Några länkar.

http://norwegianbonsai.blogspot.com/

http://forum.bonsaisallskapet.se/default.asp

Rekomenderar att du även lånar några böcker om bonsai på biblioteket.
Krokodilen
Läste i Allt om Trädgård att om man vill hindra en tall från att växa till sig ska man nypa bort de nya skotten varje år.
Bassam
HEJ
Rötter bestämmer hur mycket krona ska bli , så du ska beskära rötter en gång varje år till trädet blir 4 år gammal , på den här sätt de gör bonsaier träd.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon