Pius
Jag har några sticklingar från fjärilsbusken som övervintrat och slagit rot men vad gör jag med dem nu? Ska jag sätta ner dem där jag vill ha dem, behöver de toppas så de förgrenar sig eller sköter de det av sig själv?

De är ganska små ca 20 cm bara.

Pius
Alexander-VG-zon3
kan du övervintra dom inne svalt denna vinter och sedan plantera ut dom till våren därefter. så kan det vara bra.

så får dom lite större rotmassa och mer tillväxt OM dom nu skulle frysa ner så blir det inte bra för dom om dom bara är sticklingar. dock i din zon fryser dom sällan ner så du kan ju testa att såfall plantera ut dom i höst eller redan nu om du vattnar när det är torrt.
Pius
De har stått ute vintern som var, med snö över sig och förmodligen frusna rötter, men de verkade inte ha gett upp för det utan växer på.

Mitt problem är att jag inte vet vart jag skall ha dem. Har redan 3 stora som jag frösådde för längesen.

Men ska jag toppa dem? Nu är de bara en pinne med blomma på.

Pius
Alexander-VG-zon3
har dom stått ute är det inget problem då för dom att vara ute sen heller.

annars är det bara att göra samma sak denna vinter som nästa om du inte vet vart du violl ha dom. men dom vill ha soligt och varmt läge.

det är bättre att du toppar dom till våren-försommaren, toppar du dom fler gånger på nytt får du fler blommor sen på sensommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon