CITAT (Lars-Olof Arvids @ 08-08-2009, 16:05)

Tack ska ni ha.

Den på bild 3 tror jag heter Episyrphus balteatus, de andra får nog Amaira hjälpa oss med att bestämma.
Olle
Forumet är så trögt för mig, att jag inte kommit mig för än. Sorry. Jag kan få vänta nån minut bara på att öppna en tråd - då tröttnar jag och går till slut.
Episyrphus balteatus är rätt. Flyttblomfluga på svenska. Den övervintrar i syd- och mellaneuropa, kommer på våren, och nästa generation flyttar tillbaka på hösten! Larverna äter bladlöss.
Flyttblomflugan är en av de lättaste blomflugor att känna igen, och de när mycket vanlig över i stort sett hela Sverige. Gå ut i trädgården och titta, jag blir
förvånad om ni inte hittar minst en.
Förresten, gå ut och titta var som helst! Dom gillar gula blommor, men jag finner dom i skogen, bland hus, i blåbärsriset, bland ormbunkarna, i träden - men mest bland blommorna.
De är dubbelt svartrandiga (variabla i sin rand-tjocklek och även storlek) med en bred svart rand, och strax bakom finns en tunnare rand som i mina ögon ser ut som mina flygande fåglar gör när jag ritar dem i silhuett mot himlen!! Det passar ju bra med dess namn, flyttblomfluga - med flyttfåglar på ryggen

. Finns ingen annan liknande art!

Den andra blomflugan som finns i flera ex på dina bilder, bedömer jag vara Nyfiken Blomfluga,
Eupeodes corallae, hona. (men jag kan ha fel). Tvåbandad getingfluga,
Chrysotoxum bicinctum, är också lätt att känna igen.
Nu kanske flyttblomflugans "fåglar på ryggen" glidflyger med rakare vingar, än mina tecknade flyg-fåglar gör, men ändå.

Några blomflugor är lätta att känna igen, men flertalet är svåra att säga art på, ibland även släkte. Du har flera flugor som jag inte tagit upp, och dem vet jag inte.
Dina foton Olle, har jag trixat lite med i Corel-Photopaint. Då ser jag att du har ett dpi på 848.
(dpi = dots per inch = antal pixlar per inch). Storleken/bredden på bilden är 700 pixlar.
Bredden är okej, den kan du bevara, men dpi på dator-visade bilder räcker med 72dpi. Dina bilder jag visar här, har 72 dpi, och bredden 800 pixlar. Det gör skillnad i kilobyte-storlek, det tar mindre kraft för datorn att öppna bilderna.
Min första bild, som alltså är din bild, fast jag lagt till skrift på den, och gjort bredden större (800 pixlar istället för 700 pixlar), tar endast61,9 kb, medan din bild här ovanför tar 251 kb.
Hoppas du fattar något, det gör inte jag. Vet inte riktigt vad saker och ting heter, eller vad jag gör, jag "bara gör" som det verkar funka...