Bion
Jag har en kaktus, något över tjugo år gammal. Är det någon som kan säga vad för sort det är? Den har dessutom just fått en liten "bebis" kanske två centimeter hög på sig. Behöver man göra något speciellt med den?

[attachment=39929:kaktus.jpg]

[attachment=39930:kaktus2.jpg]
daddel
Tyvärr vet jag inte vilken art det är, men jag tror mig ha en från samma fammilj. Min är ca 10 år och det verkar som att den håller på att ge sig. däremot har jag fått ca 100 bebisar de senaste 3 åren.

kolla på undersidan av bebisen, efter ett tag får den luftrötter, då är det bara att bryta loss och plantera.

man kan bryta loss dem innan dem får luftrötter oxå. och bara lägga dem ovanpå kaktusjord, så rotar dem sig snart.

kommer det många bebisar så tar det mycket energi från moderplantan.

så har såg min planta ut förra sommaren. vist borde det vara samma släkte?
[attachment=39943:blommor_...nnat_026.jpg]

Närbild
[attachment=39944:blommor_...nnat_025.jpg]

bebisar
[attachment=39945:blommor_...nnat_028.jpg]
ylvahi
[attachment=39946:S6301145.JPG][attachment=39947:S6301141.JPG]

Min blommade med 4 blommor samtidigt förra veckan.
Synd bara att dom blommar på nätterna och bara ett dygn.
Kommer inte ihåg vad den heter heller.
Alexander-VG-zon3
är inte det sjöborrekaktus ni har daddel och ylvahi ? eller någon typ av Echinopsis iallafall.

trådskaparens kaktus tycker jag har större taggar. men det kanske finns olika med större.
daddel
CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 23:58) *
är inte det sjöborrekaktus ni har daddel och ylvahi ? eller någon typ av Echinopsis iallafall.

trådskaparens kaktus tycker jag har större taggar. men det kanske finns olika med större.

Efter lite googlande så tror jag att du kan ha rätt där flaxss.

och vid en närmare titt efter att ha putsat glasögonen slap.gif så ser även jag att trådskaparens kaktus ser ut att ha längre taggar.

på mitt förra inlägg lät det nästan som att man ska ta av "bebisarna" men det är ju inget måste. de kan sitta kvar om man vill!

Ylvahi: Mycket vackra blommor du har fått fram där smile.gif Jag har tyvärr aldrig fått se min blomma. jag har lite svårt att få fram dem rätta förhållandena här uppe i lägenheten tyvärr sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon