Full version: skugga
vanjalarsa
UNdrar hur skuggigt en ros som tål skuggiga lägen kan planteras?
Räcker några timmar på morgonen och några timmar på kvällen ? Däremellan är det sol som silas genom grenverk. Tanken är att ha en klätterros som klättrar upp i tallar. När den kommit upp en bit blir det ju soligare och soligare. Rosen jag tänker på är den blåaktiga klätterrosen "Veilchenblau."

Mycket tacksam för råd och tips!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Stiffe
Det bör kunna fungera, men det är ingen garanti. Svårt med sådana gränsfall. Tror det är väsentligt att det är ljusast rätt upp, eftersom rosorna söker sig mot ljuset. Här har jag Veilchenblau mot en sydvästvägg, så hur skuggtålig just den är vet jag inte. Däremot har jag en vanlig Canina som växer upp i en tall. Den är inte planterad utan naturen har skött det själv. Den växer skavfötters med tallen, och är nu 4-6m upp nästan i toppen. Sedan har jag också precis planterat en Venusta Pendula under/mellan två lönnar. Det är samma typ av försök som du är inne på tror jag. I år var första året och den blommade i alla fall, trots att det är mörkt och skuggigt. För att underlätta dess tillvaro så har jag börjat klippa upp lönnarna, (de är långt ifrån fullstora). Nu är det betydligt ljusare.
/S
Adelina
Du kan ju alltid prova!
Nästintill omöjligt att spå hur en ros kommer att klara sig tycker jag. Man får testa sig fram.
Jag har några rosor i halvskugga under äppelträd som blommar på mer än de borde.
Jag tycker att du skall ge den några år, det kan vara så att den inte vill blomma förän den kommit upp i solen.
Christina i Taxinge~
Som redan sagts, det är nästan omöjligt att säga hur rosen kommer att agera.... unsure.gif
Det beror på på flera saker.....och jag är dessutom en starkt troende på varje exemplars egna "vilja".

Kul om du provar och delger oss resultatet!

vanjalarsa
Tack snälla ni för era svar!
Satt och tittade på de tilltänkta platsen nu på morgonen. Har faktiskt en klematis "summersnow " bredvid i samma skuggläge. Den blommar fint.

En annan sak som står i böckerna är "naturlig klättrande". Då borde det räcka att bara styra upp grenarna lite och att de sedan inte behöver bindas upp?!

JAg ska nog plantera den där iallafall. Ser det trögt ut så går det ju att flytta den.

Tack igen för alla bra råd!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Stiffe
Ja, i princip klarar den sig själv när den väl fått fäste. Dock, om du har det blåsigt så kan det hända att, om inte hela så åtminstone delar av den blåser ner. Det har hänt min Canina i tallen. Nu är den så vansinnigt väl förankrad mest i hela tallen så det var bara ett grenparti, men ändå. Har också för mig att Veilchenblau är relativt klent bestyckad med taggar som kan hugga tag och hålla fast... g.gif
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon