Pysslans
08-08-2009, 18:19
Är det någon som kan hjälpa mig med lite skötselråd för Sea Lavender?
För ett par år sedan köpte jag och satte på kolonin... bara bladrosetter. Blev aldrig några blommor.
I våras gjorde jag ett nytt försök med ett par plantor. Fina bilder.. ser underbart ut med de lila blommorna som höjer sig i ett moln ovanför bladen.
Men.... tror ni det kommit en enda blomma på mina?
Näää.... inte nu heller lyckades det. Bladen är kraftiga, gröna och fina..... så vad är det för fel? Ska de kanske inte blomma första året?
Någon som lyckats?
stennie
08-08-2009, 18:22
Mina blommar i år jag köpte dom förra våren på Lidl !
Pysslans
08-08-2009, 18:29
Åh, då kanske jag ska ha tålamod till nästa år?
Hoppas att den klarar sig. Står ute på altanen i en trävägg som fungerar som balkonglåda. Södersida på huset och odlingszon 1.
Eva 33c
08-08-2009, 23:09
Limonium latifolium, silverrips, är en perenn och många perenner tar nåt år på sig innan de blommar. Du bor ju i väldigt gynnsam zon så de kanske övervintrar i lådan. Annars kanske du har möjlighet att gräva ner de i jorden någonstans?
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2009, 08:28
Normalt sett brukar de börja blomma andra året och blommar sedan vackert varje år. Sådde såna til rabatten vid vårat förra hus. De vill planteras väldränerat.
Pysslans
12-08-2009, 07:50
Tack för svaren!
Nu känner jag mig lugnad... kan sätta över dem i kruka och övervintra frostfritt i mitt uterum om inget annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.