Full version: Groda i växthuset
Maggan H
En stor fullvuxen groda skrämde mig i går när jag var och vattnade i växthuset. Plötsligt började det röra sig på golvet och en groda hoppade fram. Lämnade dörren öppen i natt för att den ev skulle hoppa ut och i morse trodde jag den hade flyttat för jag såg den inte någonstans på golvet. Men så såg jag den ligga uppe i en blomkruka, en av Papayorna, jag har en hop växter på golvet (inget jordgolv, trätrall) och där har den legat kloss hela dan. Ska jag bära ut den eller flyttar den när spindlarna tagit slut?
anne-li i olofstorp
pussa på den och se om det blir en prins!!!
Låt du den vara, den vandrar ut när den vill det....
Susanna
Jag har också en groda i växthuset, den har bott där några veckor nu. Jag oroar mig också för om den ska hitta ut. Den 5 september sticker jag i väg i 6 veckor och måste stänga igen dörren helt - vill inte hitta en död groda när jag kommer hem.....
Maggan H
Jag fick den till att ge sig iväg genom att inte duscha växterna igår, det var bara gurkan som fick vatten direkt i jorden. Eftersom jag har trägolv blir det fort torrt därinne. I morse var den borta.
PRATKVARN
Var glad, för alla grodor. Det visar att naturen runt er, inte är giftig, utan väldigt ren. På många ställen har grodorna helt försvunnit, på grund av människans härjningar.

Ni kan bära ut grodan/grodorna, då de varken är äckliga eller farliga.
Gudrun i Göteborg
CITAT (anne-li i olofstorp @ 08-08-2009, 20:15) *
pussa på den och se om det blir en prins!!!

bravo.gif Himla bra förslag ju!
Biggan_
Är det en groda? Jag har en padda i mitt växthus emellanåt.
skogstroll
det har jag också haft, de har övervintrat i jordbäddarna som nog är varma o gottiga smile.gif Ingen har klagat så jag antar att de hittat ut, jag har haft några i dammen i sommar
Maggan H
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2009, 21:28) *
Är det en groda? Jag har en padda i mitt växthus emellanåt.

Ja, det var en groda:

[attachment=41099:P8080005.JPG]
Biggan_
CITAT (Maggan H @ 27-08-2009, 13:10) *
Ja, det var en groda:

[attachment=41099:P8080005.JPG]

Ok, den var söt! wub.gif Alltid gör dom nån nytta!
renate
Så sör din groda är,jag såg en lite groda eller padda i växthuset.Den hoppade iväg när jag vattnade så jag kunde inte ser om det var groda eller padda.Jag har underdelen av ett miniväxthus fyllt med vatten stående där inne ifall herr padda vill bada eller dricka.Man får vara rädd om djuren i trädgården,kotte har jag med.
Gossen Ruda
CITAT (renate @ 27-08-2009, 22:50) *
Så sör din groda är,jag såg en lite groda eller padda i växthuset.Den hoppade iväg när jag vattnade så jag kunde inte ser om det var groda eller padda.Jag har underdelen av ett miniväxthus fyllt med vatten stående där inne ifall herr padda vill bada eller dricka.Man får vara rädd om djuren i trädgården,kotte har jag med.

Hoppade den var det en groda, paddorna går i sakta mak.
Maggan H
CITAT (Gossen Ruda @ 28-08-2009, 09:36) *
Hoppade den var det en groda, paddorna går i sakta mak.

KAN dom inte hoppa, paddorna? Eller är dom för tunga i gumpen? giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (Maggan H @ 28-08-2009, 14:08) *
KAN dom inte hoppa, paddorna? Eller är dom för tunga i gumpen? giggle.gif

Förhållandet bakbenlängd/benstyrka och kroppsomfång är inte gynnsamt för hoppning kan man säga. Småpaddor kan visserligen hoppa men inte som en groda.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 28-08-2009, 14:29) *
Förhållandet bakbenlängd/benstyrka och kroppsomfång är inte gynnsamt för hoppning kan man säga. Småpaddor kan visserligen hoppa men inte som en groda.

"Förhållandet bakbenlängd/benstyrka och kroppsomfång är inte gynnsamt för hoppning kan man säga." Precis som på mej! Konstigt... g.gif

Har varken växthus eller groda men för några dar sen hade vi en rödbrunorange padda i trädgården. Har aldrig sett sån färg förut på en padda. (Antar iaf att det var en padda för den gick, hoppade inte alls.)
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 28-08-2009, 16:01) *
"Förhållandet bakbenlängd/benstyrka och kroppsomfång är inte gynnsamt för hoppning kan man säga." Precis som på mej! Konstigt... g.gif

Paddor har inte ensamrätt på det förhållandet. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon