Pote2illa
08-08-2009, 20:45
[size="4"][/size]
Jag har ett minne av att man kan bevara rönnbärskvistar med både blad och bär genom att sätta dem i glycerin. Jag minns inte hur man gjorde. Är det någon som vet? Ska glycerinen blandas med vatten eller vara som den är? Hur länge skall kvistarna stå i blöt? Det borde väl vara rätt tid nu. Bären lyser så härligt röda och gott om det är det. Hur blir vintern - varm eller kall och snörik - huamej.
Några kvistar borde vara vackra tillsammans med en knippa tallris.
AnneMysan
08-08-2009, 20:55
Precis vad jag tänkte idag när jag satt ute och kollade alla rönnbärsträden. Fulla med röda bär, så det blir en kall vinter... eller hur?
Vill också gärna veta hur man kan förvara några grenar.
stennie
09-08-2009, 08:09
Kopierat från Bröllopstorget.
Om du vill bevara kvistar av rönn kan du behandla dem med glycerol. Glycerol gör bladen läderaktiga, hållbara och vackra till färgen. Glycerolbehandling passar också bra för blad och kvistar från andra växter. Glycerol får du från apoteket, det är ganska dyrt men du klarar dig oftast med 0,5 liter.
Det här behöver du
• Glycerol
• Vatten
• Vackra kvistar av rönn med blad och rönnbär (eller blad och kvistar av andra växter)
Så här gör du:
1. Plocka vackra kvistar av rönn där bladen ännu är gröna. Ta bort dåliga blad eftersom de kan lossna efter eller under behandlingen.
2. Blanda till glycerolblandningen. Glycerolen skall spädas ut med vatten i proportionerna 1 del glycerol och 2 delar vatten. Blanda glycerolen i kokande hett vatten. Låt sedan blandningen svalna.
3. Klyv upp skaftet på kvistarna ca. 4-5 cm nerifrån. Ställ kvistarna att stå en timme i ett kärl med ca 10 cm hett vatten. Flytta sedan kvistarna att stå till den avsvalnade glycerolblandningen. Hur bra slutresultatet blir beror på hur snabbt kvistarna suger i sig av glycerolblandningen. Förändringen syns bäst på undersidan av bladen. När du märker att alla blad har dragit i sig av blandningen, oftast tar det ca. en vecka, kan du flytta bort kvistarna och sätta i nya kvistar. Låt inte kvistarna stå för länge i blandningen då kan bladen dra åt sig för mycket olja och bli kladdiga.
4. Nu är kvistarna färdiga att användas som t.ex. prydnader. Glycerolbehandlade blad och kvistar blir vackra och glänsande och står sig oftast flera år utan att blekna eller vissna.
Glycerol/Glycerin kan nog finnas billigare på färghandeln.
AnneMysan
09-08-2009, 09:02
Tac, svennie, för den utförliga beskrivningen.
Pote2illa
09-08-2009, 10:26
[size="4"][/size]Tack för recept och råd! Vad är det för skillnad på glycering och glyserol?
Nyfiken som alltid
Jan Lindgren
10-08-2009, 16:28
Hej!
Glycerin är sött så en gång i tiden trodde man att det var en sockerart. Sedan upptäckte man att det egentligen var en alkohol och då byttes namnet till glycerol.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.