Hade samlat ihop en del småskott av Pelargoner och bara trätt ner i en balkonglåda tidigt i våras. Nu fick jag lov att gallra, då det blivit alldeles för stora och färgerna hade jag ingen aning om... när jag satte ner skotten. Fick ta bort 5 st ur lådan, för att sortera färger och ge mer plats. Har ingen aning om vad dom heter, men om någon vet, så är det ju kul att få veta. Pelargon 8 aug 1 O.jpg
Pelargon 8 aug 2 O.jpg
Pelargoner 8 aug 1 O.jpg
Pelargonlåda 8 aug 1 O.jpg
Pelargon
(vet inte om jag gjort rätt nu)
Wilmer
08-08-2009, 21:51
Det enda jag kan säga är att bild två ser ut som mina Mårbacka.
AnneMysan
09-08-2009, 20:42
Det var intressant, för någon Mårbacka har jag aldrig haft och inte mamma heller där jag tagit skott från. Men vad kan den första heta då? Är det en sorts Appel Blossom?
Wilmer
09-08-2009, 20:57
Det behöver inte vara Mårbacka, men den ser ut som min. Jag var på pelargonmuseet på Orust förra veckan, de hade en massa olika Mårbackor, ingen såg ut som min till växtsättet. Min är en sådandär släktärvd pelargon, den har en enorm växtkraft och slingrar sig iväg när den inte toppas. Jag har bara små oblommande Apelblossom, så jag kan inte jämföra.. Vad är det för sorter du har att välja mellan?
AnneMysan
10-08-2009, 06:27
Jag har ingen aning om vad mina sorter heter, och det är inte så betydelsefullt heller. Det är en del gamla, som jag bara tagit skott ifrån och satte ner i balkonglådan för att se om dom ville. Och det gjorde dom verkligen
Wilmer
10-08-2009, 09:32
Kul att det gick så bra! Jag har försökt med sticklingar i år det går sådär. Min Mårbacka fungerar alltid, men de andra.. Hoppas du får svar från någon som kan pelargoner bättre än jag!
mommos pellis.jpg
Min är kanske lite blekare..?
Anki på Öland
10-08-2009, 10:25
Den översta är en rosenknoppspelargon. Skulle kunna vara Red Rambler. Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.