maxa
Är det bara jag eller fler som har problem med svamp? (södra Sthlm)

Har allsköns angrepp på mina växter, allt ifrån svartbladssjuka, mjöldagg och någon annan slags svampangrepp som ger röda fläckar.
Har aldrig tidigare haft så här, kan det vara vädret denna sommar som bidragit?

Har testat avkok på kaliumrika växter, mjöldaggsrecept m.m. och plockat bort allt jag har sett är angripet. Kämpar i motvind......

Fler råd tas gärna emot i form av bekämpning, jordförbättring, gödning m.m.

HJÄLP!!!!!

sad.gif och g.gif Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på vad det är för växter + vilka svampar men rent allmänt mot sånt som mjöldagg gäller.

1. Köp resistenta sorter.

2. Rätt växt på rätt plats. Ex. växter som inte vill planteras nära varma och torra husväggar ska inte planteras där.

3. Håll växter som lätt drabbas av mjöldagg välvattnade redan från tidig vår.

4. Ev. bekämpning ska sättas in då de första symptomen dyker upp sedan är det för sent och lönlöst att hålla på och bekämpa.

(vissa mjöldaggsarter kan man inte hålla på och bekämpa typ den som går på häckkaragan och då kan det vara bättre att byta ut växten mot annat)

Päronrost och liknande kan man inte heller hålla på och bekämpa.

Rosor med massor av svartfläcksjuka skulle jag fundera på att byta ut mot mer resistenta rossorter istället.

Och nej jag har inte märkt någon ökning av svampangrepp här ca 4km från stockholmsgränsen in i Uppsala län.
maxa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-08-2009, 09:25) *
Det beror ju lite på vad det är för växter + vilka svampar men rent allmänt mot sånt som mjöldagg gäller.

1. Köp resistenta sorter.

2. Rätt växt på rätt plats. Ex. växter som inte vill planteras nära varma och torra husväggar ska inte planteras där.

3. Håll växter som lätt drabbas av mjöldagg välvattnade redan från tidig vår.

4. Ev. bekämpning ska sättas in då de första symptomen dyker upp sedan är det för sent och lönlöst att hålla på och bekämpa.

(vissa mjöldaggsarter kan man inte hålla på och bekämpa typ den som går på häckkaragan och då kan det vara bättre att byta ut växten mot annat)
Päronrost och liknande kan man inte heller hålla på och bekämpa.
Rosor med massor av svartfläcksjuka skulle jag fundera på att byta ut mot mer resistenta rossorter istället.
Och nej jag har inte märkt någon ökning av svampangrepp här ca 4km från stockholmsgränsen in i Uppsala län.

Värst utsatta är aklejorna, kaprifolen och rosorna (rosorna med sv.fläckssjuka är jag tokig i så där får jag nog jobba på.....) men sen verkar det sprida sig vidare och vidare med både det ena och andra så det är svarta fläckar på andra rosor trots mitt nogranna avplockande och sprutande samt så verkar den sprida sig till andra växter.
Häcken mot grannen ser konstig ut, bladen ska vara helt gröna men ser smått gulprickigtgröna ut.
De växter som är ansatta med antingen mjöldagg är aklejor, ringblommor, kaprifol.
Sv.fläckssjuka - rosor, praktvädd, alunrot blåsippor, limehortensia, lite på djävulsbusken (med resevation för att det kan vara något annat).
Den konstiga röda pricksjukan är violkungsljus, rabarber och björnbär.

Undrar om min gödsling av koskit från Bauhaus kan ha haft någon påverkan, för lite vatten verkar det ju inte ha varit men värmen har ju inte riktigt varit som den brukar sommartid så kan det ha spelat en roll?
För mycket gödning kanske?
Det tar tid att lära sig om alla växter man vill ha och alla olika angrepp man kan få vill jag säga. Nog finns det alltid saker att göra - jag som vill sitta och njuta nu......

Många undranden är det och jag får väl fundera mera medans jag plockar alla småsniglar som glupskt vill äta upp alltihopa.

Tack för all hjälp!

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon