Full version: Stickling av kaprifol
Malin_MeL
När ska man ta dem?
Wilmer
Jag har tagit både vår höst och sommar, vet inte om det finns någon tid som är bättre. Inte för sent så de hinner få rötter osv innan vintern förstås.
Malin_MeL
ok, då ska jag ta och gå ut och klippa loss!, tack!
Freyas
också jag har tagit sticklingar av kaprifolen hela sommarn lång. Just nu är det fyra stycken i krukor som rotar sig. Ibland går det åt skogen, men egentligen ganska sällan. Kaprifolen tycks rota sig lätt! Lycka till!
tepa
Hej

Jag har inte klippt loss skott på min, utan grävt upp där en ranka har rotat sig i marken. Sedan planterat. Jag tog några stycken och planterade tillsammans direkt i jorden på försommaren. Det växer och frodas.

Hälsn Tepa
Fröken Fiffi
En som är totalt nybörjare, men otroligt nyfiken: Hur tar ni sticklingar på kaprifol?
Ser man ordentligt vad man ska ta? Har en kompis som har en och blivit lovad att få lite...
tepa
Fiffi

Tror att jag skulle titta runt lite under busken och se om någon reva verkar sitta fast i marken. Då finns det rötter där. Gräv upp försiktigt. Går väl fortast så om det finns färdiga rötter.

Hälsn Tepa
MariaS
Annars tar man ett skott som är ca 30-40cm långt. Försök att få med en liten "klack" när du bryter av skottet från kvisten. Dra bort bladen på 2/3 och stick sedan skottet i gödslad torv, blandad med grov sand eller småleca. VAttna igenom ordentligt och ställ krukan i skyddat läge.

Efter ca en månad, kan du försiktigt vända på krukan och ser då förmodligen små rottrådar som tittar ut. Sticklingen är klar för plantering.

PS. glöm inte att vattna under tiden. Torven får inte torka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon