Järfälla
09-08-2009, 09:40
Jag är på ett sommarställe där 2 förvuxna kaprifoler behöver beskäras. Vi är alltså bara här just nu. Båda är helt kala första metrarna (ihopvridväxta grenar) och ser sen ut som en kvast upptill. De växer mot stolparna upp mot en upphöjd altan, stolparna övergår till överliggare och börjar inta huset/takfoten. Ägarna har klippt av de tunnaste grenarna som varit i vägen, vilket bara resulterat í ännu mer virrvarr.
Jag skulle vilja lossa hela härvan (4-5 m höga/långa) och klippa tillbaka de grövsta "stammarna" hårt och några av de längsta slanorna typ till en tredjedel för att få fason på det hele.
Men vågar jag göra en sådan beskärning nu??? Ge mig råd!
Alexander-VG-zon3
09-08-2009, 11:57
den kommer tåla det och skicka nya skott. men glesa ur den ordenligt då dom växer rätt så kraftigt. ta veck allt dött och korta ner grenar och del gamla kan du ta veck helt nere vid stambasen för att få den gles.
jag hade dock klippt den senare än nu typ längre in i sept. då kaprifol enkelt skjuter skott även nu som sedan är känsliga för frost.
Järfälla
09-08-2009, 13:19
Tack Flaxss
Det är inget dött upptill vad det verkar. Men kanske när jag löser upp härvan att det visar sig finnas några döda grenar.
De verkar välvuxna och därmed välrotade. Vissa grenar är säkert 6-7 cm i diameter. Tror inte det gör något om några ev nya skott fryser tillbaka. Roten lär ju överleva.
Jag får nog ta några helt, som du säger, sen några på lite olika höjd så det inte ser stympat ut. Och låta de tunnaste vara. Eller förresten, är det bättre att låta de tjockaste vara kvar?? Kan kaprifol skjuta nya skott på gammal ved? (sovande knoppar) Oftast blir jusmala grenar "snyggare" på sikt att beskära, ser inte lika stympat ut.
har aldrig ägt en egen kaprifol, och alla fina trädgårdsböcker är hemma...
I september är tyvärr ingen här. Det är nu som gäller... ;-)
Det blir ett redig arbete känns det som...
Alexander-VG-zon3
09-08-2009, 13:24
ja det går ta grövre på kaprifol. den skjuter skott från gammal ved och fyller ut så att det inte ser stympat ut. men desto mindre skada du gör desto bättre är det ju för kaprifolen. alltså grövre/större grenar du tar desto mer skada görs. är man rädd att den kommer blir fult med stympade grenar och det inte kommer täcka så är det bättre att då dom grenarna längst nere.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.