Swedepeak
Har en liten tomt med drygt 100m2 gräs som jag rullade ut 2007. Jag var nöjd med resultatet första året, men med tiden har gräsmattan blivit fulare och fulare. Jag vattnar inte särskilt ofta, men tror inte att det är problemet eftersom grannarna som inte heller vattnar har gröna fina gräsmattor. Första och andra året har jag gödslat med Algomin gräsgödsel, vår och sensommar. Det finns flera problem:

1. Generellt sett växer det dåligt och ojämt. På några få små ställen växer det kraftigt med fin färg. Men i stora områden har det i princip inte växt alls under säsongen och intill husväggen (där taket skjuter ut och regnet kommer åt sämre) är det helt brunt hela säsongen. Förra året vattnade jag ordentligt men resultatet blev knappast bättre.
Se bild.

[attachment=39972:SANY0365.JPG]

2. På ett annat ställe växer det inte heller, och där misstänker jag att det är dåligt dränerat. När det har regnat står det vatten där några timmar. I regniga perioder blir det vattensjukt.

3. Jag har också gräs i en slänt. Där verkar det som om att underlaget har svårt att hålla på fuktigheten och det dräneras för mycket. Här är det enda stället på tomten som gräset är jämt. Dessvärre är det jämt brunt.

4. Grässtråna är överlag tunna och hårda istället för kraftiga, mjuka och mörkgröna.

Jag vet inte vad jag ska göra åt dessa problem. Egentligen kan jag inte se att jag gjorde några misstag när jag anla gräsmattan. Jag har funderat om det kan bero på gräskvaliteten eller om mina 10 cm matjord var för lite. Vore tacksam för tips från nån som kan!

Tack!

Swedepeak

KURT
Om gräsrötterna har dött helt, så hjälper det ju inte att bara vattna, då måste man så in nytt. Och det bruna invid väggen ser ju ut att vara problem med vatten, vid husets dränering.
Swedepeak
Tack för svar.

Det är säkert rätt att orsaken till att det blir brunt vid huset bland annat beror på dräneringen, men det problem som är svårast att förstå sig på är varför det helt enkel inte finns tillräckligt med växtkraft, trots vattning, gödning och klippning....
ingrids
Jag är inte så bra på gräsmatta men jag har lärt mig att gräs inte trivs överallt. Varför inte lägga grus, plattor eller kullerstenar (eller några riktigt tortåliga växter) nämast huset och plantera buskar och/eller marktäckare i slänten som får djupare rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon