Tinaochdag
Har i min gamla trädgård mycket jordgubbsplantor som ständigt revar sig och bildar nya plantor. De bolmmar riktligt men har under de åren jag bott här inte gett en enda jordgubbe! Vad kan vara fel? Tänkte ta revade plantor och plantera i mitt trädgårdsland och sköta om lite bättre, men vet inte om det är någon idé? Bör jag istället köpa nya plantor?? När i så fall på säsongen?
Eva 33c
Jag läste en gång rådet att om man vill ta egna rankor av jordgubbar så ska man märka ut vilka plantor som gett bäst skörd, och ta revor av dem. Påfallande ofta ger dessa plantor få revor, medan de som inte burit så bra med frukt gärna producerar många kraftfulla revor. En reva är ju en "klon" av den ursprungliga plantan, så i ett land som fått "reva fritt" finns i såfall risken att de plantor som ger liten skörd tar över på bekostnad av de andra. Men det kan förstås finnas andra orsaker till utebliven frukt också. Du kan ju prova att pyssla om några av dina revor lite extra och se vad som händer. Så kan du ju komplettera med nya plantor också. Finns det plantor att få tag på nu så går det ju fortfarande bra att plantera, annars får du vänta till våren.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast blommar de rikligt så borde det inte vara några problem med fertiliteten utan snarare pollineringen. Kan vara insektsbrist + sånt som frost i blomningen. +Det kan ju vara en sort som inte riktigt passar att odla i det området osv. Även mycket gödning och virus kan ju orsaka utebliven fruktsättning. Även sånt som jordgubbskvalster får bären att torka ihop och aldrig utvecklas normalt.

Hursomhelst så tycker inte jag man ska ta revplantor överhuvudtaget från egen odling som har några år på nacken ifall man ska starta en ny odling, för stor risk att man får med sjukdomar och skadedjur. Bättre att köpa friska virusrensade plantor i handeln istället då brukar man få en bättre start i det nya landet som inte ska placeras där det gamla fanns.
KURT
Många jordgubbssorter är sjärlvsterila, så att man behöver en annan sort i närheten.
hallonrosa
Jordgubbar ska bytas ut efter tre år eftersom att det blir färre jordgubbar med åren, kanske är det det som är problemet?
Tinaochdag
Tack för alla inlägg!! Jag tror jag kommer att satsa på att köpa nya plantor - kanske test några revplantor som lite extra för att se vad som händer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon