Lionel
När man odlar kryddväxter av olika slag, t.ex. basilika, spelar det då någon roll om man använder plastkrukor, typ sådana man har till vanliga krukväxter, eller kan olika kryddväxter ta smak av eller ta upp plastföroreningar?

Åsa, mälardalen zon 2
Nej de tar inte upp några föroreningar från krukorna, och många odlare använder samma krukor till krydväxter som de gör till vanliga prydnadsväxter..
Lionel
Tack för ditt svar Åsa.
Nauti
Fast det är ju en liten skillnad ändå. Terracottakrukor håller ju fukten bättre än plastkrukor.

Fast de avger något ämne som vissa växter, t.ex. en del köttätande, inte gillar. Men kryddväxter lider inte av det så det har inte så mycket med saken att göra tongue.gif
Alexander-VG-zon3
hos mig håller fukten bäst i plastkrukor, och mina kryddor odlar jag i lerkrukor då jag tycker dom verkar trivas bättre i det exempel Rosmarin. och så är det snyggare tycker jag också.
Lionel
Tack Nauti och flaxss för era svar också. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon