Ulrik45
09-08-2009, 16:54
Hej alla!
jag har skaffat lite koi till våran damm.
men dom är skygga och visar sej i stort sett aldrig, ja förutom när jag släppte i dom..
jag vet med mina erfarenheter från akvarielivet att det kan vara en fisk som är skygg
och "smittar" dom andra i karet kan det vara så med koi också??
Hälsnigar Ulrik
Alla fiskar som släpps i en damm, är skygga till en början. Har du stödfodrat dem något? Det brukar få fiskar att visa sig. Koi brukar bli väldigt tama i trädgårdsdammar och lär sig snabbt vem som kommer bara på stegen. Den de brukar bli matade av, kommer de snabbt fram till och "tigger" av.
MayaLisa
09-08-2009, 21:26
Mina guldfiska har blivit nästa löjligt tama, det kommer direkt då jag går dit, jag kan klappa dem och idag då barnbarnet satt och doppade tårna vid bryggan så kom ett litet yngel på ca 3cm och snufsade runt på fötterna på först mig och sedan på barnbarnet, det killade så han skrattade gott... Kanske för tama för sitt eget bästa, men ännu har ingen (peppar peppar) gott åt, trots att jag har ankor, katt och häger som brukar flyga över ett par ggr per dag. Men jag har en telekabel som hänger över dammen och jag tror att den "stör" sikten från skyn...tack och lov.
Då de var nya hos mig så var det dock samma sak, jag såg dem aldrig. Det tog några månader innan de blev som de är nu.
ThereseTT
13-08-2009, 19:41
Hej,
Kul med en koi galning till...
Gå med i forumet för KOI ägare.
http://koigalen.egetforum.se/board/
Där kan du ställa frågor och läsa massa tips om koi, reningsverk damm mm.
Hälsningar
ThereseTT
www.koi.zoomin.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.