Full version: Blåregn
gudrun manell
Hej
Jag vill gärna ha kontakt med någon som har ett blommande blåregn. Mitt var jättefint ett par somrar - efter så där 7-8 års väntan. Men så plötsligt var det slut på glädjen. Jag har läst på i både svenska och utländska tidningar och försökt sköta blåregnet, men nix. Ge mig gärna en felsökningslista! Jag bor i zon I i sydligaste Skåne och har fin jord, lite för fin för blåregnet kanske, men jag har försökt balansera pH-värdet med hjälp av rododendrongödsel och pk-gödsel. Årlig beskärning.
Gudrun
Åsa K, zon 1
En granne till mej har två blåregn tongue.gif

Det ena är OTROLIGT hårt beskuret eftersom grannen endast ville ha det i en speciell höjd. Det har blommat rikligt i år ( och även andra år) och * hör och häpna* det fick ca 10 st fröbaljor biggrin.gif dem har en annan bekant nu öppnat och sått. Hur det går med den frösådden får jag återkomma med.

Det andra blåregnet blommade också men är inte så hårt beskuret eftersom det skall täcka en spalje.

Som jag förstår så skall blåregn beskäras mycket, mycket hårt för att det skall blomma. Skär tillbaka årsväxten till endast en dm kvarstår sad.gif

Jag har själv i år köpt två blåregn, ett blått ca 1,5 m högt och ett vitt 30 cm och skall se hur jag lyckas med dem.
eml
Har glömt/missat att beskära vårt blåregn i år. Är det dumt/onödigt att beskära det nu (zon 2) eller kan jag lika gärna vänta till våren (senvintern?)?
Nutten
Blåregn anlägger knoppar på fjolårsskotten, så bästa beskärningstiden är efter dess normala blomningstid. Detta skulle innebära att årets skott kortas tillbaka till 2-3 ögon i juli-augusti. Den kraftiga beskärningen stimulerar kortskottbildningen, där blomknopparna bildas. Tycker man plantan börjar se gammal och tråkig ut är det bara till att föryngringsbeskära (ta bort några av de äldsta grenarna) på senvintern.

eml: det är lite sent att beskära det nu när det har börjat bli mörkt och kallt, den har redan anlagt blomknopparna nu! Det som skulle hända är alltså att du skulle klippa bort alla potentiella blommor, utan chans till att de hinner bildas några nya. Du får alltså välja mellan att ha en prydligt beskuren men dåligt blommande blåregn, eller helt enkelt vänta till juli nästa år och få en fin planta året därpå! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon