Full version: Röd temynta
Rosalia
Vilket läge och vilken typ av jord vill den ha. Mina fina temyntor bara försvinner hela tiden.
Ha det bra och jag hoppas på svar
Rosalia
Monarda
Min temynta växer i lätt lerjord och med sol hela dagen, i den mån den behagar visa sig.
Tycker det är en rätt anspråkslös växt.

[attachment=40015:P7240229a.jpg]
Wilmer
Mina har varje år fått gråmögel som bara den, kan man göra något åt det?
Lillja
De ska nog inte stå på ett torrt ställe. Flyttade mina till ett dike.
Nu blommar de så fint.
cia73
De röda blombladen på röd temynta smakar jättegott! Strö över glass eller bakverk, eller ät dem som godis.
Bladen och blommorna går att använda till te. smile.gif
Anja Danmark
Den ser spændende ud!

Ved I, hvad dens botaniske navn er?
Myosotis
Monarda didyma väl? Det är i alla fall den jag har, och den ser ut som på bilden i olika nyanser från vitt över rosa och rosarött till lila. Första året de blommar här. Det stod att de skulle bli 60-100cm höga, mina läste nog fel på fröpåsen för de är snarare 160 w00t.gif och helt översållade med blommor och knoppar. Jag har inte gjort någonting alls med dem, de bara stormtrivs. Står i en sluttande rabatt norr om huset, så det är bara morgon-/förmiddagssol och lite på kvällen. De står nog ganska torrt, vattnade inte när det var så hett och torrt heller. Blommorna är goda och vackra att strö över salladen eller mackan. En ny favorit.

Anja Danmark
Tak for det - den må jeg have fundet!

mvh
Anja
Rosalia
Tack för alla svar. denna gång på rätt sida.
Blir lätt fel när man är ny så mitt tack tidigare hamnade fel och skapade en ny förvirrad tråd.
Här säger ni både torrt och fuktigt.
Hos mig gick det bra hemma i slänten och mindre bra i ölandsrabatten båda torra lägen.
Skillnaden är solen.
Ska prova i full sol här på Öland. Det är kankse det den vill ha.
Och vilka fina bilder ni laddat upp.
Tack för det alla odlarvänner
Rosalia smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I torrt läge får den mycket lätt mjöldagg så bladen blir vita och mjöliga och vissnar + efter ett tag brukar plantorna krympa bort är min erfarenhet av sånt läge. Ett fuktigare läge är ofta bättre för denna växt.
Eva i Höga
Jaha, då ska jag flytta mina temynta - har både vita o röda. De doftar jättegott stilla kvällar men de får så mycket mjöldagg. Så nästa år blir det en annan plats som inte är så torr.
Rosalia
Det kanske inte är så torrt i min slänt hemma som jag tror.
Ibland när man gräver ser det ut som om det rinner vatten under.
Fuktigt och soligt alltså. g.gif
Ulla-Kajsa
Hej Rosalia!
Skoj med en Ölänning till. Jag är inte ofta ute på forumet, men ibland händer det.
Jag har temynta -på Norra Öland - i full sol. Det tycker den inte om. Här är det bara sandjord och den behöver nog lite mer fukt för att trivas. Jag får också bara mjöldagg på min. Har tänkt plantera i halvskugga och hoppas det går bättre. Något fuktigt ställe har jag inte.
Rosalia
Och då undrar man hur gick det? Jag har rett ut ett av mina problem på Öland nämligen rötter från ekarna. Jorde ekarna invaderar ser ut som en tvättsvamp efetr bara ett par år.
Snart klar med att ha tagit bort all ekrotsjord i rabatten runt stugan och bytt till ny med rotspärr under. Kanske ska jag prova med Monarda igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon