Christina i Taxinge~
Den här spolformade larven med vacker teckning och litet mörkgrönt huvud kom och hälsade på oss när vi fikade på uteplatsen. Smidig & vig var han och tog sig fram med god fart!

Nån som vet vad han blir senare i livet?

[attachment=40001:dscn4964__2_.jpg]

CillaM
Jag kan egentligen inget sådant här men jag tycker det er ut att vara en ligustersvärmare. Hade den en "pigg" i någon ända?
Lars-Olof Arvids
Det tycks vara gott om lindsvärmare (Mimas tiliae) i år, för det är inte länge sedan vi hade en identifieringstråd med en sådan. Jag får väl ännu en gång nämna att det är mycket lättare att identifiera larver om man fotograferar dem från sidan än rakt uppifrån.

Olle
Christina i Taxinge~

Nej, det fanns inget horn eller "pigg" på denna larv, bara en tydligt mörkgrön markering av huvudet.
Onda knän & tung kropp gör att det är svårt att komma ner till larvnivå och kunna ta korten från sidan.....sorry!

Tack för hjälpen! smile.gif

Lars-Olof Arvids
Jodå, den har en blå tagg där bak om du tittar noga. Nästan alla svärmarlarver har en sådan tagg.

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-08-2009, 22:28) *
Nej, det fanns inget horn eller "pigg" på denna larv, bara en tydligt mörkgrön markering av huvudet.
Onda knän & tung kropp gör att det är svårt att komma ner till larvnivå och kunna ta korten från sidan.....sorry!

Tack för hjälpen! smile.gif

Om inte Mohammed kan komma till berget så får berget komma till Mohammed... eller hur det nu var. Om larven larvar sig på marken får man ta den med handen och sätta den en bit upp. Dom är helt ofarliga och inte särskilt ömtåliga, även om dom givetvis inte tål allt. Dom kan slingra sig hit och dit när man lyfter dom men det är inget att bry sig om.
Christina i Taxinge~
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-08-2009, 22:38) *
Jodå, den har en blå tagg där bak om du tittar noga. Nästan alla svärmarlarver har en sådan tagg.

Olle

Ja, j***ar!
Jag måtte se dåligt också! biggrin.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2009, 22:44) *
Om inte Mohammed kan komma till berget så får berget komma till Mohammed... eller hur det nu var. Om larven larvar sig på marken får man ta den med handen och sätta den en bit upp. Dom är helt ofarliga och inte särskilt ömtåliga, även om dom givetvis inte tål allt. Dom kan slingra sig hit och dit när man lyfter dom men det är inget att bry sig om.

Nähä du!!!!
Aldrig i livet tar jag i den........som den slingrade! -fear-.gif
*ryyyyyyys*
Huggorm
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-08-2009, 22:59) *
Nähä du!!!!
*ryyyyyyys*

Äsch, den hade betraktats som en läckerbit av vilken aborigin som helst biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-08-2009, 22:59) *
Nähä du!!!!
*ryyyyyyys*

laugh.gif Skrattar åt reaktionen, givetvis inte åt dig. Man kan se det som larvens enda försvar. Det enda den kan göra för att skrämma ev fiender är att sprattla, den är helt harmlös. Den lugnar sig snart och börjar krypa och då kan man passa på att titta närmare på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon