kina3
Halloj!
Kan man ge annat till guldfisken än fiskfoder?
Bröd? Kokt pasta?
Har för mig att man i Kina har hus på pålar med karp under (i en damm). Och så slänger man allt hushållsavfall till fiskarna och sedan äter man upp fisken.
Stämmer?
MariaS
Nja, jag skulle då inte mata någon av våra dammfiskar med varken bröd eller pasta. Resterna kommer göra dammen till en rejäl algsörja i vårt klimat, och säkert kommer det bli en massa annat elände också, som igentäppta filter och liknande.

Att man matar Karp i kina på det viset, är en annan sak. Det är ju matfiskar och inte "sällskapsfiskar" man odlar i stora dammar där. Klimatet och vattenkvaliteten är en annan och oftast har de bäckar som tillför nytt vatten och forslar bort gammalt mellan dammarna också.

Det bästa fodret för Koi och guldfisk, är det man kan inhandla på Zoo-affärer. GEnom att utfodra med sånt foder, slipper du nitritfällningar och övergödning och dessutom mår fiskarna bäst så.
Alexander-VG-zon3
frukt och grönt kan du ge dom (inget starkt dock). sedan är det inte alla individer som äter det.

levandefoder har du ju i dammen om du nu har dom i damm?. om du nu inte vill köpa guppy om mata dom med. men annars så kan man ju själv fånga och ge exempel mygglarver.

men sedan har du ju olika sorters fiskfoder som flingor, granulat, pellets, torkat m.m.

bröd och pasta skulle inte jag ge, men kanske inte det bästa fodret men en del äter skinka, leverpastaj det har jag gett (dock inte alls ofta).
ThereseTT
Hej,

Det går bra att ge dom lite kokt ris som blir över när du gjort din egen mat.

Hälsningar
ThereseTT
www.koi.zoomin.se
MayaLisa
Mina guldisar får granulerat fiskfoder, som de älskar, dock inga mängder alls, inte ens varje dag...de verkar hitta lite av varje att käka. Jag har ett par björkar som står en bit bort , men då vindel ligger på därifrån släpper den sina frön och de verkar firrarna äta. Hoppas de är nyttiga :| , men firrarna verkar må prima.
lavendelgården
Havregryn!
Jag matar kräftorna med havregryn och då kommer karparna med ilfart. Så nu har jag även givit guldfiskarna havregryn och de verkar må jättebra - liksom plånboken!!!!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon