Monarda
09-08-2009, 21:50
Kajsa, såg bilden på din Jazz och den ser inte alls ut som min Jazz. Har jag råkat ut för en felmärkning?
[attachment=40016:P8090429a.jpg]
Ja det tror jag är fel, ståndarna är aldrig så framträdande.

Jazz här en annan bild.
Tänker först lite på Balsgårdsrosen Balder

men det kan vara andra, titta i Roslistan på tex Eddie´s Crimson, Robusta, Portlandica, Frankfurt
Christina i Taxinge~
09-08-2009, 22:34
CITAT (Monarda @ 09-08-2009, 22:50)

Kajsa, såg bilden på din Jazz och den ser inte alls ut som min Jazz. Har jag råkat ut för en felmärkning?
[attachment=40016:P8090429a.jpg]
Jag tycker det ser ut som 'Henry Kelsey'?
Den har jag inte själv, men kollade lite i Roslistan
Henry Kelsey i Roslistan
Henry Kelsey har jag, men blommorna känns större på din bild
Monarda
11-08-2009, 18:02
Av någon anledning hade jag fått för mig att min ros hette Jazz men så hittade jag etiketten idag som säger att det är en Rythm´n Blues TM Poulvam. Visste väl att det hade med musik att göra!
Men när jag kollar på nätet så tycker då inte jag att det ser ut som en sådan
heller.
Däremot är den väldigt lik Henry Kelsey, men enligt min rosbibel så ska den ha stark och kryddig doft vilket min inte har. Doftar nästan inte alls. Den är ca 1,5 m hög kan jag tillägga.
Christina i Taxinge~
11-08-2009, 18:27
Men vilket mysterium!
Inte kan det vara 'Rythm´n Blues'......?
Har du kollat på de andra sorterna som Kajsa föreslår i sitt första inlägg?
Man blir tokig på alla rosor man får fel av, har fått minst 10 st av fel sort och så har man en massa extra jobb med att klura ut vad man egentligen fick.
Sök runt lite i Roslistan, man kan söka på olika röda buskrosor och så kommer det upp en massa
AK i Sura
11-08-2009, 21:36
Nej Rythm´n Blues tror jag inte på, om det nu inte är min ros som är felaktig förstås. Ryth´m´n Blues är ju ganska illrosa och inte alls åt det röda hållet.
Tycker din ros liknar bilden på Kajsas Henry kelsey. Ibland är det lite lurigt med dofterna tycker jag. Det är så olika hur och när rosorna doftar. En del doftar mest på kvällen andra i fullt solsken osv.
Bild på min Rytm´n Blues
[attachment=40201:090810ry...andblues.jpg]
Monarda
12-08-2009, 12:05
Här kommer en ny bild, den förra var lite mörk. Må vara vad det vill, i år har den i alla fall skjutit riktig fart efter att ha stått och stampat i flera år.
[attachment=40246:P8120448a.jpg]
Christina i Taxinge~
12-08-2009, 13:44
Ja, inte är det 'Henry Kelsey', det ser man nu på den nya bilden!
Nu tycker jag den är lik 'John Cabot'.............
Roslistan - John CabotEller möjligen 'Rythm ´n Blues'...........
Ezereht
12-08-2009, 13:47
tror rythm and blues.. john cabot har inte sådär sladdriga fladdriga rosblad
Har själv inga av de där rosorna, men om man jämför AKs & Monardas bilder nu så tycks det vara samma ros (=Rythm 'n Blues). Att färgerna är lite olika är ju inte ett dugg ovanligt. Det kan de tom vara på samma buske.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.