oakpine
Den här flugan(?) har jag inte sett förut, vad kan det vara för en? Den sitter på undersidan av ett gulklintsblad. Bilden är tagen på eftermiddagen. Blixten gick på, därför är ögonen så röda, i dagsljuset ser de mörka ut.

[attachment=40020:fluga.jpg]
Gossen Ruda
Tror dom kallas för fläckflugor. Släktet heter Ceroxys, möjligen finns det fler släkten med fläckiga vingar. Familjen är Otitidae.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 07:19) *
Tror dom kallas för fläckflugor. Släktet heter Ceroxys, möjligen finns det fler släkten med fläckiga vingar.

Ja, det gör ju det. Och jag tror det är en borrfluga, hona, släkte Tephritidae. Men jag kan inte de här små raringarna, och törs inte svara säkert. Vet inte heller vilken art det skulle kunna vara. Men borrflugorna har både mönstrade vingar, och den här utdragna äggläggningsapparaten, som de "sågar" eller "borrar" sig genom växtväggar med, för att lägga ägg inuti växter, stjälkar, bär, osv. Bland annt minerar larverna i växter, olika växter för olika arter.

oakpine
Tack för svaren! Jag har googlat lite på era förslag, och jag tror som amaira att det är någon art av borrfluga. Kanske den tycker att gulklinten är en passande plats att lägga ägg på...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon