Kvisten
Har sågat ner en trestamsbjörk ca 1 meter åvanför marken. Ser framför mig en stenkant med hasselört(heter det väll?) med gjutna vita härtan eller ägg och murgrönor som växer runt stammarna. Måste jordförbättra och har även berg i dagen inte så långt där i från. Skulle vilja ha en stenmur runt i natur sten mer sten än murbruk med en mjuk rundad kant upptilll.
1.Om man använder vanligt mutbruk spricker det på vintern eller ska man blanda någon specialare?

2Ska man slå ner gjutjärn och mura runt de och trycka in stenarna när bruket börjar stelna?

3Eller ska man mura mad natursten?

4Marken slutar så det kommer inte bli liKa många varv på alla sidor men satsar på en ganska jämna kant med olika många varv på olika sidor...eller?

Tar gärna emot tips, ser det i mitt huvud men kan inte riktigt klura ut hur jag ska gå till väga.

KURT
En björkstubbe kommer att ruttna ganska fort, lägg inte ner alltför mycket arbete på den!
Fågelvägen
Ska det bli en gravplats för en dödad björk? sad.gif
CeciliaR
Ska stenmuren omfamna björkstammarna eller stå en bit ifrån och du tänker fylla insidan med jord? Får inte riktigt en bild framför mig av vad du tänker dig. Om du inte ska bygga denna kant speciellt hög och om den inte ska bära vikten av fyllnadsjord så tror jag inte du behöver använda gjutjärn utan att du bara kan mura med natursten och använda vanligt murbruk för utomhusbruk. Att göra kanten ganska jämn låter fint och lägga färre varv där marken är högre. Blir nog en vacker naturinstallation!

Om du vill vara säker på att kanten inte kan rasa utåt, t ex om det är barn som kommer att klänga på den så kanske det går att gjuta in gjutjärn tvärsöver (typ som ekrarna i ett hjul) för att skänka stadga till sidorna (om det finns plats på sidan eller mellan björkstammarna vill säga)?
Kvisten
Tänkte dra ut kanten eller muren ca 75 cm runt stammarna. Har inte tänkt använda det som en minnessten för björkarna de stog i ett hörn i trädgården där det inte finns så mycket och eftersom jag tycker det är kul att använda det som finns i naturen i det jag grejar med tyckte jag det var ett roligt projekt. Efter som jag har små barn vill jag inte hålla på med muren eller kanten år efter år. Efter björkarna förmultnat kan jag tänka mig att ha kvar kanten och hitta på något annat. Har inte tagit tag i projektet än. Får nog vänta tills nästa är. Tål att bearbetas uppe i knoppen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon