Full version: Svenska enkronor 2009
Berith
Vad tycker ni om utseendet på nya enkronan? Jag visste inte ens att vi fått en ny i år rolleyes.gif och när jag såg en igår trodde jag det var en polett av nåt slag.

g.gif

Wikipedia:
Aqvakul
Jag trodde att jag fått ett utländskt mynt, första gången jag såg den. Många kan nog bli förvirrade. Svenska kronor brukar ju ha krona och gubbe...

Annars tycker jag den är snygg, stilren...
Kajsa i Arvika
laugh.gif Ja det var väl ungefär min reaktion också..
MariaS
Annars såg jag dem i handeln redan under 2008. Fick in flera i min butik i Skara då.
KURT
"På åtsidan visas kung Carl XVI Gustafs porträtt i profil och som omskrift texten "CARL XVI GUSTAF • SVERIGES KONUNG ". Under porträttet visas präglingsåret.

Myntets frånsida har en specialprägling som symboliskt avbildar havet som förbindelselänk mellan Sverige och Finland och som omskrift citatet ”DEN UNDERBARA SAGAN OM ETT LAND PÅ ANDRA SIDAN HAFVET”, hämtat ur Anton Rosells bok ”Studentbesöket i Finland”. I undre kanten står ”SVERIGE 1809 2009 FINLAND ”, riksbankschefens initialer (”SI”), första bokstaven i utgivningsorten (”S”) samt formgivarens initialer (”AWJ”). I underkantens mitt står valören ”1 KR”.

Randen är räfflad. Myntet är silverfärgat.

Konstnär är Ernst Nordin (åtsida) och Annie Winblad Jakubowski (frånsida)."

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9103

och det verkar vara en "tillfällig" prägling under 2009, just för minnesåret 1809.

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9122
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 10-08-2009, 08:47) *
Annars såg jag dem i handeln redan under 2008. Fick in flera i min butik i Skara då.

Jo - när jag fick det första myntet i handen sent i höstas, så blev man ju lite fundersam - särskilt då myntet var märkt "2009".....
Huggorm
Det var en del som gnällde när den först visades, eftersom dom inte tyckte vi skulle fira att vi mist halva riket. Lite löjligt tycker jag, och myntet är vackert. Något eget har jag dock inte fått, jag handlar nästan bara med kort nu för tiden
Alba
Den var inte snygg. Vad ska dessa ränder symbolisera eller hade de inte råd med ett porträtt. Om jag vetat det kunde jag ha ställt upp. flirting.gif mot en liiiiten ersättning. whist.gif
Huggorm
Ränderna är en stiliserad horisont, österut mot finland
Alba
CITAT (Huggorm @ 10-08-2009, 10:41) *
Ränderna är en stiliserad horisont, österut mot finland

wacko.gif
Tobb
Jag hoppades på att det var ett feltryck när jag fick min, men iinte då tongue.gif
Berith
CITAT (KURT @ 10-08-2009, 09:50) *
---
och det verkar vara en "tillfällig" prägling under 2009, just för minnesåret 1809.

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9122

Aha så det kanske inte blir så många med det här utseendet? Borde kanske lägga undan den jag har, och sen sälja den dyrt om några år... naughty.gif

Neej vacker är den ju inte, fast det är väl inte dom andra mynten heller egentligen. Och den stiliserade horisonten syns ju bara om man håller kronan åt rätt håll, annars kan det ju se ut som vilken skreva som helst. g.gif
CeciliaR
Jag tycker den är vacker. Har bara fått ett som jag hade tänkt spara, men verkar som att jag ändå lyckats lägga den i någon parkeringsautomat.
Meriona
Vi sparar de vi får, eftersom sonens pappa är från vårt östliga broderland. De är fina tycker jag. wub.gif Inte bara kronorna alltså, utan även finländarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon