Har samlat lite fröer av Vitrapunkel, liljor mm. jag tänker så till våren. Frågan är, vad är bästa sättet att förvara fröerna till dess så de behåller så mycket grobarhet som möjligt?
Jag har fröerna i kaffefilter-påsar nu, tänkte lägga filterpåsarna i plastpåsar och... ja, sen vet jag inte.
Är det bästa att förvara dem i kylen eller frysen? Är det en god idé att lägga torkmedel (kiselgel) i plastpåsarna så det blir noll fuktighet i dem?
Eva 33c
10-08-2009, 09:03
Torrt är det absolut viktigaste, jag skulle skippa plastpåsen. Behåll kaffefiltren istället. Sen väljer du en sval plats, gärna mörk, om du har, (kökssoffan är en vanlig plats har jag märkt...) men vanlig rumstemperatur är oftast helt Ok för att spara några säsonger. Mina ligger i ett inomhus förråd som är lite svalt. Jag har fröer som är flera år gamla och fortfarande gror snällt. Basilikafröerna är nog 10 år nu...
I den proffesionella fröbanken på
Svalbard djupfryser man. Men det kräver att man vet att fröet är absolut torrt, annars kan de frysa sönder. Och är helt överflödigt för oss amatörer som knappast sparar fröer i årtionden.
Hejsan Eva,
japp, jag grävde vidare och hittade studier av hur man bäst bevarar fröer. Att det är så torrt som möjligt är viktigast: varje % man sänker fukten i fröna, eller var 5 grader man sänker temperaturen, dubblar livslängden. Fröet kan inte bli för torrt, så det är bra att lagra frö med kiselgel. Det är väldigt svårt att få till riktigt lufttäta behållare; plastpåsar, glasburkar mm läcker in fukt på ett par år.
I en riktigt lufttät behållare, med kiselgel, som lagras vid -18 grader, tros frön kunna hålla sig i århundraden.
Men för att bara hålla fröet vid liv till våren, är det viktigaste bara att undvika höga fukthalter, dvs kaffefilter utan plastpåse i kökssoffan låter helt perfekt.
mina fröer ligger än så länge i små fickor jag tejpade ihop av vanligt papper som jag snodde från skrivaren.

funkar det också bra eller bör det vara kaffefilter?
Papper går bra. Det får bara inte vara ett material som stänger inne fukt i fröna, t.ex. är det riktigt dåligt för grobarheten att lägga fuktiga frön i en plastpåse.
skogstroll
15-08-2009, 12:03
I denna lilla lådda har jag mina fröer, förpackade i kaffefilter eller gamla fotofilm-burkar

[attachment=40442:P8150001.JPG]