Beta
Hej!
Hur gör ni för att få en High chaparall stadig? Jag har en som jag kapat då stjälkarna blev gängliga. Några toppar har jag rotat. Bör man beskära för att få dem stadiga och ska man i sådana fall göra det redan när de är så här små? Går det att få en stadig växt utan att beskära den?

High chaparall
Wilmer
Många år sedan jag hade en sådan den sista dog bakom julgranen... Jag beskar aldrig men de hade stabila krukor med sten i botten, sedan fick de växa på. De stog alltid på golvet. De blev som buskar tillslut!
Alexander-VG-zon3
dom blir inte så stabila när dom växer inne åretrunt. får dom komma ut under den frostfria perioden så blir tillväxten stabilare och rejälare. att beskära den mycket kan nog göra dom mer ostabila.
Beta
Tack för era svar! Jag ska prova att inte beskära de nya små plantorna, och kanske ställa ut dem nästa sommar.

Alexander-VG-zon3
när du ställer ut dom efter frostrisken är förbi så avhärda dom först med att placera dom i halvskugga med ett vittyg över i någon vecka. och sedan placera soligare så gör du så så får du inga solskador. dock ibland när dom är ute så kan dom bli mökrgröna/rödgröna men det är ingen fara för växten. ute trivs dom varmt och soligt och ev skydd från regn om det regnar väldigt mycket. och sedan ta in innan frosten kommer.
Beta
Ok. Det ska jag testa!!
Meriona
Jag har fått en stor HC vält över mig, och såklart skyddat mig med händerna. Det tog ganska lång tid innan alla taggar var utplockade, och ont som sjutton gjorde det länge efter. Så nån mer sån mördarmaskin kommer INTE in här....

Men med en stor tung kruka på golvet som Wilmer föreslog skulle ju avhjälpa såna saker förstås...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 10-08-2009, 20:47) *
Jag har fått en stor HC vält över mig, och såklart skyddat mig med händerna. Det tog ganska lång tid innan alla taggar var utplockade, och ont som sjutton gjorde det länge efter. Så nån mer sån mördarmaskin kommer INTE in här....

Men med en stor tung kruka på golvet som Wilmer föreslog skulle ju avhjälpa såna saker förstås...

jag har fått en opuntia kaktus i handflatan (den platta sidan mot min hand), den trillade och av ren reflex tog jag den. fear.gif den kaktusen finns inte kvar mer devil.gif ranting.gif
Meriona
CITAT (flaxss @ 10-08-2009, 20:53) *
jag har fått en opuntia kaktus i handflatan (den platta sidan mot min hand), den trillade och av ren reflex tog jag den. fear.gif den kaktusen finns inte kvar mer devil.gif ranting.gif

Du hoppade väl inte på den i ilskan hoppas jag och fick taggar även i fötterna? giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 10-08-2009, 20:55) *
Du hoppade väl inte på den i ilskan hoppas jag och fick taggar även i fötterna? giggle.gif

tur väl ! jag hade kvar den några dagar (gav den en chans till) och sedan trillade den en gång till (ingen skada skedd). då sa jag till markus ta f*******t och släng det, så han virade in det i en påse och slängde den. jag var måttligt trött på den då. stor och otymplig och svårplacerad. laugh.gif biggrin.gif stackars kaktus egentligen.

(ursäkta att jag drar ifrån)
Meriona
Haha, det var inte snällt att låta stackars Markus ta risken. Och det var jag som drog ifrån, jag ber TS om ursäkt! blush.gif blush.gif
CillaM
Min mamma har ett antal av HC o hon beskär dom då o då men det är för att de till slut når upp till taket. Tyvärr så samlar hon ihop varenda avskuret skott o sätter nya.
Beta
Ingen fara, det var ju bara roligt. giggle.gif Att läsa alltså... inte alls roligt att sticka sig förstås.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon