LaPaloma
Nu håller mina sommarsquash att ta slut. Synd för vi tycker om denna grönsak. Men det finns ju vintersquash också. Vad är skillnaden på den gentemot den som kallas sommarsquash? Odlar man på samma sätt? är det längre skördetid på vintersquashen?
Eva 33c
Vintersquash är ofta senare i mognad. Den bör helst sitta kvar tills den är färdig också, till skillnad från sommarsquashen. Vintersquashen får ett hårt skal som gör dem lagringsdugliga. Jag har haft vintersquash-frukter liggandes på köksbänken bara i månader utan att försämras. De har en annan struktur på köttet också.
Du kan läsa lite mer om vintersquash här på Runåbergs hemsida
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar få många fler frukter på sommarsquashen (=zucchini), den brukar ge frukt ända in på hösten ifall man plockar frukterna regelbundet + ser till så de har näring och vatten så det låter konstigt om dina sommarsquash börjar ta slut, de kan ta en paus ibland men det brukar komma fler honblommor.

Jag tycker vintersquashen ofta brukar smaka ganska sött mera åt pumpahållet.
Sälkatten
Jag har odlat vintersquash många år. De ska mogna i rumstemp några veckor och sedan håller de sig hela vintern. Har dem i skafferiet (ca 18 grader) på vintern. De är fullt jämförbara med pumpa i köttet, men mycket godare. Mina smakar nötigt ('Sweet Mama') och blir ganska stora, men mognar seeeeent på säsongen.:)Zon 2-3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon