LaPaloma
10-08-2009, 11:57
Det börjar ju bli skördedags för en del saker i trädgården. Hur förvarar jag bäst mina grönsaker? Jag tänkte bland annat på potatis, purjolök, vitlök och lök. Jag har ingen jordkällare däremot har jag ett mindre förråd som är ganska mörkt men nu under sommar och höst är det ju rätt varmt därinne (dock lite svalare under nattetid). Mår kanske dessa grönsaker bäst om de står kvar i grönsakslandet ett tag till?
Ska jag lägga grönsakerna i hinkar, lådor med tidningspapper? Sand? I mörker?
Berätta hur ni gör!
Åsa, mälardalen zon 2
10-08-2009, 14:22
Om vitlöken + den gula löken aldrig utsätts för kyla så går den utmärkt att förvara i rumstemperatur.
Låt potatisen och purjon stå kvar i landet så länge som möjligt purjon klarar några frostknäppar. Potatisen får bara tjockare skal ifall de står kvar och funkar då bättre att lagra ca +5C och mörkt + potatisen under mark har det ju varmare än vad det är ovan mark så även om det börjar bli kyligt i luften framåt hösten är det ju oftast varmare under mark så de kan ofta vara kvar ganska länge. Purjon lagras med fördel runt nollgradigt + mörkt då kan de hålla ganska länge men ju varmare de förvaras desto kortare tid håller de.
Jag låter alltid min purjolök stå kvar över vintern (zon 1). Om det blir svårt att få upp den om det blir tjäle i marken, skär jag av den ovan mark. Jag brukar ta de sista i början av mars.
Sälkatten
23-08-2009, 07:57
Jag har funderat på det här med potatis i jordkällare. Det står ju överallt att potatisen inte ska förvaras längst in i källaren, utan i svalen (förrummet). Blir det inte kallgrader där i en gammaldags källare?? Vet att inte äpplen trivs ihop med rotfrukter, men morötterna borde väl trivas med potatisen?
Hade vid en tidigare bostad jordkällare under ett hus, men odlade inte potatis. Sparade dock morötterna länge. Jag tvättade av dem all jord och lade dem i sand när det fortfarande var blöta i stora lådor och de höll sig hela vintern. Sanden var nästan helt torr, därav de blöta morötterna. Även rödbetorna höll sig spänstiga.
Platinum
01-10-2009, 09:41
Så var frosten ett faktum och det börjar dra ihop sig mot skörd av purjolök. Jag har lite trångt om frysutrymme så undrar nu om man förlorar i smak om man torkar purjolök.
jag bor i zon 2-3 och mina purjon står ute vintern genom.
Jag hämtar där bland snön när jag behöver ...
jag kommer inte ihåg vilken zon du huserar, men om du inte får en halvmeters snötäcke inom närmaste 2 månader kan du låta dom vara kvar i landet.
smuleborg
01-10-2009, 18:17
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-08-2009, 15:22)

Låt potatisen och purjon stå kvar i landet så länge som möjligt purjon klarar några frostknäppar. Potatisen får bara tjockare skal ifall de står kvar och funkar då bättre att lagra ca +5C och mörkt + potatisen under mark har det ju varmare än vad det är ovan mark så även om det börjar bli kyligt i luften framåt hösten är det ju oftast varmare under mark så de kan ofta vara kvar ganska länge.
Nu har frostnätterna kommit till oss också. Det är vår första potatissäsong (himmelskt gott) och vi är därför lite valpiga. Tack Åsa.
Sälkatten
11-10-2009, 14:17
Tänker testa en ny variant av lagring i år. Vi har redan haft flera minusgrader flera gånger (extremt tidigt i år), men potatisen fick ett tjockt halmtäcke innan. Tänkte skörda som vanligt, både potatis och morötter, och sedan gräva ett dike i kökslandet för att sedan täcka med jord och tjockt med halm. Det borde väl likna en stuka, eller vad tror ni? Kan det räcka med 0,5 m halm? Behöver man täcka med fiberduk/plast också så man får "loss" halmen under vintern? Någon som provat detta?
/Carina, Skaraborg
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2009, 14:23
CITAT (Sälkatten @ 11-10-2009, 15:17)

Tänker testa en ny variant av lagring i år. Vi har redan haft flera minusgrader flera gånger (extremt tidigt i år), men potatisen fick ett tjockt halmtäcke innan. Tänkte skörda som vanligt, både potatis och morötter, och sedan gräva ett dike i kökslandet för att sedan täcka med jord och tjockt med halm. Det borde väl likna en stuka, eller vad tror ni? Kan det räcka med 0,5 m halm? Behöver man täcka med fiberduk/plast också så man får "loss" halmen under vintern? Någon som provat detta?
/Carina, Skaraborg
Jodå det kan funka det är ju ungefär så man gör en stuka, men har du sånt som sork i närheten kan det hända att de kalasar på godsakerna, sorken är ofta orsaken till varför folk har cementrör + nät och liknande i stukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.