Skryppan
Hej!

Jag planerar att skaffa katt och tänkte ha den som innekatt med möjlighet att vara i trädgården, en lummig radhusplätt. Min dröm vore att hägna in denna så att katten inte riskerar att bli påkörd och inte heller riskerar att störa några petiga grannar. Problemet är att jag bor i ett femtiotalsradhus med strikta bestämmelser om vad man får göra och staket är inte tillåtna!

Jag känner att det krävs en Ernst för att överlista förbudet och hoppas att det finns några här! Har ställt frågan på kattforum men det svåra är att få hägnet tillräckligt tilltalande ur estetisk synvinkel. Själv har jag tänkt på rådjursnät, två meter högt, som i så fall måste skylas med höga perenner. Eller med en ligusterhäck, om nu inte katter kan klättra i sådana? Jag undrar också om det finns armeringsnät med mindre rutor än de vanliga (rost är ju alltid snyggt)?

Tips, idéer, uppslag, förslag alternativa lösningar tack!!

Malin_MeL
Katter kan ju klättra, de kan klättra på allt, katter hoppar dessutom väldigt högt.
Våra katter gillar att ligga i en hylla som är ca 1.5 meter hög och dit hoppar de lätt utan sats.

så spontant så känns två meter utan tak inte riktigt tillräckligt.

Nät finns i massa typer, gå till en järnaffär, eller ett byggvaruhus och kika. det finns både rent och även doppat i plast, grön plast oftast.

kolla denna länken
http://www.youtube.com/watch?v=rRk_C9c8xYc
skogstroll
jag tror inte det räcker med rådjursstängsel. Jag har haft kattungar som gjort större bedrifter, och en kattmamma som utan problem hoppar 10 meter upp på en rak tall sweatingbullets.gif Det bör nog vara ett tak. Kanske kan göra ett lite diskret nät-tak eller nåt? smile.gif då kunde du ju ha nåt "snyggt" i stil med rostiga armeringsjärn eller nåt + växter

PS kom på att armeringsjärn mm inte får vara för glest för de kan pressa sig igenom rätt duktigt whistling.gif
Malin_MeL
ja, det kunde ju bli som en slags pergola, i taket kan du ha en staket-vin-druva som slingrar sig, och kanske nån klätterblomma
Jan Lindgren
Hej!
Jag tror det blir svårt att göra ett snyggt hägn. Vi har gjort en kattbur så att katterna kan gå ut genom ett fönster. Den är 8 m lång, 2 m bred och 3 m hög. Vi har använt kraftigt när då det är gott om räv, grävling och ibland lodjur i trakten. Buren håller nu på att bli övervuxen av vindruvor. Slingerväxter kan dölja det mesta. Jag tror dock att våra katter kommer att bli besvikna om det blir för mycket växter. De gillar att ligga i solen och se på omgivningarna. Vi är lyckligt lottade då vi bor i skogen och kan göra som vi vill.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon