Full version: Klematis i sur jord?
Malin_MeL
Jag har en slänt som jag gissar är rätt så sur, det har tidigare stått granar där.
Vi planerar att sätta en magnolia och ett par rododendron och någon azalea.

i denna slänt finns även tre en-metersstubbar som jag tänkte att det skulle klättra något på. Tidigare fanns det kaprifol, men den strök med i granhuggningen. Då vi har minst 10-15 kaprifoler runt om i trädgården så kulle det ju vara roligt med något annat som slingrar. Det finns ju så många fina Klematisar, men funkar det?
Ezereht
Du kan ju gräva ur lite jord lokalt där du ska ha klematisen och fylla på med vanlig jord ph neutral, eller rosjord som klematiasr gillar, eller bara blanda i lite sån lokalt där du ska plantera..
Malin_MeL
jaha, måste jag fylla på med sådan jord då och då, eller håller sig PHt?
Ezereht
Det borde hålla sig ganska bra, såvida det inte rasar ner granbarr där hela tiden som surar ner? I så fall kan du ju dutta på lite mer jord ibland. Klematis vill ju hur som helst ha gödsel, kan du ju lägga på lite gödslad jord på våren.
Malin_MeL
ok, vad glad man blir när man får de svar man vill ha! smile.gif tack.
vi har fått bort nästan alla granar från tonmen nu så det är bara barr från skogen isåfall, fast boklöv blir den förståss, men de kan man ju lätt ta bort.

tjoho! nu ska jag sätta mig och rita på min nya slänt!
vanjalarsa
Tror inte att det är någon fara med att ha klematis där. Själv har jag klematisar i ett parti med förvuxna bergtallar och rhododendron. Absolut inga problem alls.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Elihe
Har också en clematis som klänger i en en, marken under dignar av barr så där är säkert surt, men den växer bra o blommar fint!

wink.gif
Malin_MeL
då blir det nog en klematis till våren, till sista stubben, de två andra fick kaprifol iaf. tack för era svar!
Ezereht
Ja en klematis måste du ju ta i alla fall biggrin.gif Dom är ju så fina !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon