officinalis
10-08-2009, 14:58
I höst tänkte jag gräva om cirka 40 kvm och göra djupbäddar av dessa, i samband med detta tänkte jag blanda in stallgödsel som enligt utsago ska vara en bra jordförbättring. Jag lär också komplettera med med löv, flis och liknande jag kan tänkas få tag på.
Stallgödseln innehåller en del näringsämnen som förvisso inte är allt för lättlösliga, men jag vill ändå undvika att allting bara lakas ur med regnet och hamnar i någon närliggande bäck eller så, så jag undrar hur pass sent jag ska gräva in det? Strax innan första frosten, eller strax efter eller ännu senare? Vet att det finns regler för mer rationell odling, men vill ha några bra riktlinjer att följa i min hobbyodling. Största syftet med stallgödseln är att få in mer odlingsmedium och att förbättra struktur och mullhalt i jorden.
Är det helt färsk stallgödsel, så kanske det kan bli näringsförluster. Men annars kan du nog gräva ner det utan att du förlorar så mycket näring. Generellt sett är det viktigare att försöka undvika att låta jorden ligga bar så mycket som möjligt, d v s försöka pressa in en extra skörd på något sätt.
Jan Lindgren
10-08-2009, 17:42
Hej!
Blandar du i kvävefattigt material tillsammans med det kväverika så bör bakterierna ta hand om nästan allt kväve så att det blir minimalt med kväveläckage.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
10-08-2009, 17:43
Det är brunnen stallgödsel jag tänkte gräva ner. Nu i år har jag sått lite blandat för att hålla jorden täckt. Blålusern, Gul lupin, Honungsfacelia och vitsenap. Sägs vara bra gröngödslinggrödor. Tror dock inte man sår ärtväxterna såhär sent normalt. är väl mer vid flerårig gröngödslingsvall och liknande.
Så om jag förstått dig rätt så lakas i princip ingen näring ut ifall gödslet är komposterat?
Jan Lindgren
10-08-2009, 20:07
Hej!
Näring lakas alltid ut men hur mycket beror på hur gödseln hanteras. Lägger man flytgödsel direkt på marken så försvinner ca hälften av kvävet. Felaktik kompostering kan också orsaka stora kväveförluster. Finns det alltför mycket fosfor i jorden så läcker det också. Att hantera naturgödsel kan vara knepigt. Det viktigaste tycks vara att ha gödslet täckt och lite växter på som tar upp näringen, precis som du verkar ha det.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
10-08-2009, 20:55
Läcker det kväve för att överskott av fosfor hämmar växternas förmåga att ta upp kvävet, eller är det något annat du syftar på?
Jan Lindgren
12-08-2009, 19:32
Hej!
Naturgödsel innehåller ofta fel proportioner mellan fosfor kväve. För lite kväve, vilket gör att det på sikt blir överskott av fosfor som sedan läcker ut. Det är lätt att åtgärda med lite kalksalpeter så att balansen blir bra. Kväve är ganska lättflyktigt och kan avgå som kväveoxider. Kvar blir då alla andra näringsämnen som gödslet innehåller. När man sprider flytgödsel eller urin på växande grödor så är det viktigt att placeras under jorden istället för som en del gör, sprider gödseln ovanpå.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
13-08-2009, 08:03
Vad kategoriserar du som naturgödsel? Läst att en hel del naturgödsel innehåller urin uppblandat med torv. I komposterat hästgödsel borde kvävet vara mer organiskt bundet och därmed inte lite lättflyktigt om jag förstått det rätt, proportionerna i hästgödsel har jag ingen koll på.
Men hittade detta:
CITAT
Näringsinnehållet i hästfödsel varierar vanligen mellan dessa värden
Kg/häst och är NPK 33-61 6-11 42-67
http://www.maskinringblekinge.se/hastgodsel.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.