|
Hejsan!
Tänkte fråga om råd gällande mitt olivträd, under det fina, varma vädret som varit nu så har det växt så det knakar. Men, när jag kom hem idag och tog mig en titt på det så såg det ut såhär:
[attachment=40042:DSC01363.JPG]
Jag har följt vad råd jag kunnat hitta gällande hur de här träden skall skötas, men ni kanske har något att tillägga?
De gulnande bladen faller av.
(Det såg inte ut så igår)
/Johan
Alexander-VG-zon3
10-08-2009, 16:15
den har torka och värmeskador plus har den näringsbrist.
Olivträd är svårt att ha inne åretrunt. dom vill gärna vara ute under den frostfria perioden och sedan få vintervila i en temp på +1c +10c i ca 1-2månader. det går att övervintra den i rumstemp med extraljus om man har gett den vintervila ute innan det blir alltför kallt.
har man den inne varmt och mörkt i rumstemp får den oftast ohyra och tappar samtligablad.
CITAT (flaxss @ 10-08-2009, 17:15)  den har torka och värmeskador plus har den näringsbrist. Torka kan den inte ha, jag vattnade den noga igår. Jag har dessutom fått rådet att vanlig växtnäring fungerar som näring, varför jag har använt det. Är det fel eftersom du skriver att den har näringsbrist? Värmeskadorna vet jag inte varför den har, den står nästan alltid i ett öppet fönster.
Alexander-VG-zon3
10-08-2009, 16:26
kan du ha vattnat för mycket ? ( som ger samma symptom som torka)
den kan också vara en kombo av torrluft och värme (även om fönstret är öppet blir det varmt i fönstret ev dåligluft ).
näringsbrist syns på det gula på bladen, vad ger du den för näring?
CITAT (flaxss @ 10-08-2009, 17:26)  näringsbrist syns på det gula på bladen, vad ger du den för näring? Jag ger den Greenworlds Flytande växtnäring. Köpte trädet för lite över två veckor sen, har vattnat det med den nämnda näringen två gånger sen dess. Vattnar rejält när jag vattnar, och låter sen jorden bli riktigt torr innan jag vattnar igen. Har totalt sett vattnat tre gånger, varav en med bara vatten.
Näringsbristen kan också uppstå av för dålig jord. Den jord som ditt olivträd står i nu, ser väldigt kompakt ut. I kompakt jord har rötterna inte en enda chans att ta upp näringen i den omfattning den behöver. Men sen är det så att näringsbristen uppstått för ca 6 veckor sedan. Så lång tid tar det nämligen för ett olivträd att visa och reagera på sin omgivning. Så om du gör sakerna rätt nu, så visar det sig först om ca 6veckor.
Så om vi börjar från början.
Försök få loss den gamla jorden från rotklumpen. Men var försiktig så du inte skadar rötterna. Blötläggning i ljummet vatten och tålamod, så kommer du en bra bit in i rötterna och kan ge din oliv bättre jordförhållanden. Eftersom det börjar närma sig höst och kommande vintervila för din oliv, så bör man tänka sig för med näringsinnehållet nu. Ta därför såjord, som du blandar med plantjord, småleka eller grov sand och en näve kattsand. VAttna igenom ordentligt och ingen mer näring i år.
Ställ din oliv ute, på en balkong eller liknande och låt den stå där så länge som möjligt. Har du en varm lägenhet som oliven ska in i sen, bör du ta in den innan frost. Har du tillgång till en sval källare (under +10 men frostfri) så kan du låta den stå ute tills den utsatts för frost.
När du sen tar in den i värme igen (över +10) så behöver den ljus, massor med ljus, så en extra lampa som den får stå under bör du nog inhandla. Vår rumstemperatur, kan ibland bli väldigt torr, så en dusch i badkaret/duschen gillar den skarpt.
Fram i mars börjar du med att ge den ny jord igen. Denna gången ska du ge den en bra kruk- eller plantjord, men blanda fortfarande i grov sand eller småleka, samt kattsand. (oliver vill ha lera men inte för mycke kalk) Efter 6veckor börjar du vattna den med gödning.
Så fort det börjar bli lite varmare fram i april ställer du ut oliven igen. Gärna med ett vitt lakan över, så inte bladen blir brända. Är det risk för frost tar du in den över natten, annars mår den bäst av att stå ute.
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 11:10
tillägg - oliver älskar kalk.
CITAT (MariaS @ 11-08-2009, 04:14)  Ställ din oliv ute, på en balkong eller liknande och låt den stå där så länge som möjligt. Har du en varm lägenhet som oliven ska in i sen, bör du ta in den innan frost. Har du tillgång till en sval källare (under +10 men frostfri) så kan du låta den stå ute tills den utsatts för frost.
När du sen tar in den i värme igen (över +10) så behöver den ljus, massor med ljus, så en extra lampa som den får stå under bör du nog inhandla. Vår rumstemperatur, kan ibland bli väldigt torr, så en dusch i badkaret/duschen gillar den skarpt.
Fram i mars börjar du med att ge den ny jord igen. Denna gången ska du ge den en bra kruk- eller plantjord, men blanda fortfarande i grov sand eller småleka, samt kattsand. (oliver vill ha lera men inte för mycke kalk) Efter 6veckor börjar du vattna den med gödning.
Så fort det börjar bli lite varmare fram i april ställer du ut oliven igen. Gärna med ett vitt lakan över, så inte bladen blir brända. Är det risk för frost tar du in den över natten, annars mår den bäst av att stå ute. tack för en utomordentlig beskrivning, maria! har försökt samla information i en mängd trådar men varit osäker på om jag förstått det hela.
skogstroll
19-08-2009, 15:43
trist när det inte blir nåt... mitt olivträd blommade jättemycket förut men inga oliver blev det
Chamomille
19-08-2009, 16:30
Maria, det var verkligen en utförlig beskrivning! Tack. Du borde skriva böcker. Skogstrollet, tråkigt att du inte fick oliver, jag har massa småoliver på mitt träd men det går vääääldigt sakta. Undrar ifall de hinner mogna
skogstroll
19-08-2009, 16:37
man kanske skulle pollinerat dem?
Chamomille
19-08-2009, 16:52
Jag vet inte. Jag har läst både att man måste ha två träd och att det räcker med ett, att man ska och inte behöver pollinera Jag tror Maria har svaret
Alexander-VG-zon3
19-08-2009, 17:09
CITAT (skogstroll @ 19-08-2009, 17:37)  man kanske skulle pollinerat dem? blommorna är hermafroditer. och oliver vindpollineras och dom ger blommor på fler och tvårigved så beskär man dom kraftigt så får man mindre blommor. att den inte ger frukt är antigen är inte blommorna utvecklade ( oliver får oftast blommor som saknar vitala delar för att få frukt). har den fått kart så är det växtförhållanden som inte är rätt och då tappar den karten/frukten för att den inte orkar bära det.
CITAT (Chamomille @ 19-08-2009, 17:30)  Maria, det var verkligen en utförlig beskrivning! Tack. Du borde skriva böcker. Skogstrollet, tråkigt att du inte fick oliver, jag har massa småoliver på mitt träd men det går vääääldigt sakta. Undrar ifall de hinner mogna  Om du låter ditt olivträd stå ute så länge som möjligt, utan att utsätta det för frost, så kommer frukterna att mogna under vintern. Men visst... det går saaaakta. CITAT (skogstroll @ 19-08-2009, 17:37)  man kanske skulle pollinerat dem? Om man skakar busken under blomningen så brukar det räcka för pollinering. Precis som med tomater. Sen är det som flaxss skrev, alla blommor bildar inte frukter, och tur är nog det ibland... Sen har jag också märkt att det blir färre frukter ju tätare kronan är. Gles krona fler frukter. Om det har med vindpollineringen att göra vet jag inte. Men jag har sett det på många olivträd. Däremot räcker det med ett olivträd för att få frukter.
Chamomille
19-08-2009, 19:42
CITAT (MariaS @ 19-08-2009, 19:45)  Om du låter ditt olivträd stå ute så länge som möjligt, utan att utsätta det för frost, så kommer frukterna att mogna under vintern. Men visst... det går saaaakta. Om man skakar busken under blomningen så brukar det räcka för pollinering. Precis som med tomater. Sen är det som flaxss skrev, alla blommor bildar inte frukter, och tur är nog det ibland... Sen har jag också märkt att det blir färre frukter ju tätare kronan är. Gles krona fler frukter. Om det har med vindpollineringen att göra vet jag inte. Men jag har sett det på många olivträd.
Däremot räcker det med ett olivträd för att få frukter. Ahaa. Tack för det. Då vet jag ännu mer  Men, det betyder ju alltså att jag inte ska låta trädet få ett par frostnätter i höst vilket förespråkas? För inte lär oliverna mogna innan dess.
Lugn, ditt träd kommer mogna och...... blomma nästa år igen  Men det kommer kanske inte blomma lika mycket som i år.
Alexander-VG-zon3
19-08-2009, 20:19
frosten gör att oliver stimuleras att blomma bättre och mer, inget nödvändigt och hur mycket eller vad frukterna/karten tål beror på mognadsgrad.
jag plockar alltid veck oliverna och karten innan frosten då jag inte är så intresserad av att använda det.
Chamomille
19-08-2009, 20:23
Tack för svar. Snart åker trädet in i växthuset igen
Ha inte för bråttom... Låg dygnstemperatur försätter ju ändå trädet i vila och än är det för varmt i våra växthus.
Chamomille
19-08-2009, 20:51
Jadå. Men jag vill ju ha oliver
Alexander-VG-zon3
19-08-2009, 21:10
olivträd tål väldigt högtemperatur och kan vara i växthuset även under sommaren, det kan faktiskt bli bättre frukt om det får vara i växthus över sommaren. i växthuset finns värmen både dag som natt för bra frukt kvalité. är det ett ouppvärmt växthus så blir även där svalare och den går in i vila.
CITAT (Chamomille @ 19-08-2009, 21:51)  Jadå. Men jag vill ju ha oliver  Du kommer få dina oliver
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|