Full version: ID-hjälp
frågvis
Har köpt en perenn som jag glömt namnet på.

Vet någon vad den heter? Så här ser den ut

[attachment=40047:DSC00042_.jpg]

Britta undrar

Maggan H
En vädd av något slag, sorten är jag osäker på, kan det vara ''Mars Midget?''
frågvis
CITAT (Maggan H @ 10-08-2009, 17:38) *
En vädd av något slag, sorten är jag osäker på, kan det vara ''Mars Midget?''

Ordet vädd känner jag inte igen. Men tack iallafall.
Knopparna är svarta precis innan de slår ut + att det är vitt i det röda.
frågvis
CITAT (frågvis @ 10-08-2009, 17:55) *
Ordet vädd känner jag inte igen. Men tack iallafall.
Knopparna är svarta precis innan de slår ut + att det är vitt i det röda.

Har varit ute på nätet och letat efter vädd, men ingen ser ut som den jag har, om det nu är en sån. Är det verkligen en vädd? Är det någon som vet?
Skickar en bild där man ser växtens blad.

[attachment=40087:DSC00043.jpg]
Fågelvägen
Det finns flera olika växter som kallas vädd. De heter Cephalaria, Knautia och Scabiosa. Kanske det kan hjälpa dig att hitta?
Jag tror Scabiosa är namnet på de vilda sorterna, åkervädd och vad de nu heter. Själv har jag Cephalaria/jättevädd, som är ljusgul med blommorna på 2-2,5 meters höjd.
frågvis
CITAT (Fågelvägen @ 10-08-2009, 21:31) *
Det finns flera olika växter som kallas vädd. De heter Cephalaria, Knautia och Scabiosa. Kanske det kan hjälpa dig att hitta?
Jag tror Scabiosa är namnet på de vilda sorterna, åkervädd och vad de nu heter. Själv har jag Cephalaria/jättevädd, som är ljusgul med blommorna på 2-2,5 meters höjd.

Tackar, ska leta vidare och se om jag hittar den.
Peztis
Scabiosa är väl praktvädd? Den växer inte vild, vad jag vet.

Det ser definitivt ut som en vädd, i alla fall. Hur hög är den och hur stora är blommorna?
Väddarna finns både som perenna och ettåringar.

Här finns det lite mer info: http://lena.tradgardsblogg.se/23545/J%C3%A...%A4ddar%22.html
Eva 33c
Den liknar ju en scabiosa atropurpurea, praktvädd, men det är väl en ettårig vädd, och du säger att du köpt den som perenn.
Scabiosa caucasica, höstvädd, är perenn, men jag är osäker på om den finns i röda färger överhuvudtaget. Och så tycker jag att bladen vid marken inte riktigt liknar den.
Sen finns ju grekvädd, Knautia macedonia. Den rena arten har helt mörkröda blommor utan vitt i, och inte så stora som din, och bladen ser lite annorlunda ut. Men det finns olika varianter där, bla Mars Midget som någon föreslog.
frågvis
CITAT (frågvis @ 10-08-2009, 17:12) *
Har köpt en perenn som jag glömt namnet på.

Vet någon vad den heter? Så här ser den ut

[attachment=40047:DSC00042_.jpg]

Britta undrar

Har letat vidare, jag håller nog med er att det är en vädd. "Grekvädd ???"
Tack för visat intresse och för hjälpen
CillaM
Grekisk vädd har jag för mig att den kallas så det verkar vara en sådan.
Eva 33c
Knautia macedonia har det svenska namnet grekvädd, enligt SKUD , som alltid är bra att konsultera i namnfrågor. Den du har är inte den rena arten, som jag skrev tidigare. Men det finns alltså namnsorter som skulle kunna passa på din. Arten har inte så stora blommor, och har inga vita inslag, och de nedersta bladen ser lite annorlunda ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon