BigDaddy
Hej
Har just blivit hastigt intresserad av växter & dylikt.
Var iväg till Domikanska Rep. i vintras men då var jag inte så intresserad av de dessvärre.
Nu bär det av till Barca i höst/november på weekend.

Ett par frågor.
Först, får man plocka med sig skott/fröer/växter från Spanien?

Vad ska jag titta efter när jag är där? Finns det några roliga växter?
Ställen att besöka?
Österläge
Du får ta med fröer o växter från EU-länder (dvs Spanien) men det finns restriktioner mot vissa växter, typ potatis tror jag... Googla lite på det så hittar du nog regler!!
BigDaddy
CITAT (Österläge @ 11-08-2009, 11:01) *
Du får ta med fröer o växter från EU-länder (dvs Spanien) men det finns restriktioner mot vissa växter, typ potatis tror jag... Googla lite på det så hittar du nog regler!!

Ok tack! smile.gif
Några tips på vad jag skall ta med mig? smile.gif
Österläge
Har tyvärr inga tips, har inte varit så mycket i Spanien o särskilt inte sen jag blev växtintresserad... Men när jag vari Frankrike i våras plockade jag med mig lite fina gräs från stranden som har tagit sig jättebra! Så titta vad du hittar o försök plocka frön o sånt, det är ju den tiden!
BigDaddy
CITAT (Österläge @ 21-08-2009, 11:19) *
Har tyvärr inga tips, har inte varit så mycket i Spanien o särskilt inte sen jag blev växtintresserad... Men när jag vari Frankrike i våras plockade jag med mig lite fina gräs från stranden som har tagit sig jättebra! Så titta vad du hittar o försök plocka frön o sånt, det är ju den tiden!

Låter kul! smile.gif
Ska plocka med allt jag finner. Hehe
Gräs? Kanske skulle kunna kolla på det jag med.
blomkronan
Om du är intresserad av citrus... så passa på att ta frö från lime... här hemma finns det inte frön i lime dunno.gif

Kolla i butikerna oxå om dom har frö på påse... kanske dom har något kul du inte skulle hitta här hemma smile.gif
BigDaddy
CITAT (blomkronan @ 21-08-2009, 22:44) *
Om du är intresserad av citrus... så passa på att ta frö från lime... här hemma finns det inte frön i lime dunno.gif

Kolla i butikerna oxå om dom har frö på påse... kanske dom har något kul du inte skulle hitta här hemma smile.gif

Absolut!
Bra idéer! Tackar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 21-08-2009, 22:44) *

man måste veta vilken Lime, den som ofta säljs i Sverige har inte kärnor av att det är en kärnfri Lime, du kan hitta andra Lime frukter som innehåller kärnor även i Sverige (exempel salu hallar och asiatiska butiker).

även i Spanien säljs olika sorters Lime.

Citrus aurantifolia och Citrus hystrix innehåller kärnor, Citrus x latifolia (som säljs i Sverige) har inte kärnor.

men annars så kan man plocka med sig en massa roliga citrus frukter hem och så kärnor från dom. det hade jag gjort, och lika så ta sticklingar från olika träd.
BigDaddy
Shit! Absolut!
Ska jag helt klart göra.
Coolt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon