Full version: Gurkor i växthus
Lillpluttan
Jag har några gurkplantor i växthuset, druvgurka "Double yield". Bladen har fått något vitt på sig, det dammar och fastnar i kläderna när man kommer imot bladen, men det sitter också fast så det går inte att borta bort från bladen. Någon som vet vad det är och om det är OK att äta gurkorna som växer på plantorna??

Några gurkor ser annorlunda ut än vad de brukar, mer gula och har en mer "uppsvälld" eller "vanställd" form, är de OK att äta??

Bifogar ett par bilder. Ett på bladen och ett på gurkorna. Gurkan till vänster i bild är vad jag kallar för "norma", de htvå högra ser inte ut som de brukar, ser missfärgade och missbildade ut.

Är en nybörjare med många funderingar confused.gif och känner mig fortfarande väldigt osäker när det gäller odling, men tycker att det är fantastiskt roligt!
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg en svampsjukdom. Och nej det är inte farligt att äta gurkorna. Man kan bromsa angrepp av mjöldagg genom att spruta med mjölkvatten men man bör börja då man ser de första syptomen inte när plantorna är sådär superfulla av mjöldagg, tyvärr kommer nog gurkplantorna att chansera ganska snart, bladen fotosynterasr ju dåligt med mjöldagg och då gör de ingen nytta = de vissnar.

Missbildade druvgurkur brukar bero på dålig pollinering.
Lillpluttan
Tusen tack för svar!!
Kan man förhindra mjöldagg, hur uppkommer det?? Kan jag göra något nästa år för att minska riskerna för det??
Jag odlar tomater i samma växthus, har hört att det inte är så bra.

Lillpluttan
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater och gurka vill ha lite olika klimat men annars går det bra att odla dem ihop, i ett hobbyväxthus kan du ändå inte ge någon av dem optimalt klimat.

Gurkmjöldagg går enbart på gurkväxter (ex. gurka, melon, squash, pumpa). Den övervintrar inte i sverige utan kommer söderifrån med vinden. Det man kan göra är att hålla växten i god kondition och se till så den har vatten + spruta växten direkt då första mjöldaggsfläckarna syns.
blomkronan
Jag har samma problem, har tänkt fråga vad det var flera gånger. Bra att du tog upp det.
När jag nu viste vad jag skulle söka på "Mjöldag" så hitta jag den här sidan... Värt att prova blush.gif så inte skörden går förlorad helt... Blanda 10 gram bikarbonat i en liter vatten och spreja bladen ovan och under.
Läs här
[attachment=40368:DSC02518.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Mjölkvatten funkar ungefär lika som bikarbonat = sänker pH:t på bladen. Fördelen med mjölkvatten är att man inte riskerar fräta sönder bladen. Gurka har ganska tunna blad och bikarbonat är lite frätande så råkar man bara göra en aningen för stark blandning eller sprutar och sedan blir det solsken ganska snart efter så ser det ut som någon dumpat ogräsmedel i växthuset för då blir bladen helt förstörda.
blomkronan
Jag tänkte börja med mjölkvatten om det inte fungerar... så kan man ju ta till birarbonat.

Jag var ute och kolla till mina planter nu har även dom andra fått sad.gif från början var det bara en planta (av 5 st)
slap.gif VARFÖR tog jag inte reda på det här tidigaare
Nu har jag antecknat det i min växthusbok... så nästa år kommer jag vara beredd med mjölkvatten i tid!

Åsa hur mycket tror du man ska blanda? hälften mjölk och hälften vatten?
Lillpluttan
Jag är också irriterad på mig själv att jag inte tog reda på det här tidigare. Skulle ha gjort det när jag såg första symptomen på första plantan. Nu är alla plantorna helt fulla av mjöldagg, så det är för sent att göra något åt det. Men till nästa år ska jag vara beredd!!

Det är första säsongen som odlare för mig, vi köpta huset förra året. Den tidigare ägaren hade planterat två krusbärsbuskar under ett Aromaträd (lika opraktiskt som det låter!!) som står precis bredvid växhuset (kommer inte fungera när trädet blir ett par säsonger äldre...). Krusbärsbuskarna var fulla med mjöldagg i våras och vi grävde upp dem och slängde i soptunnan, mjöldaggen på gurkorna såg helt annorlunda ut, men som Åsa påpekade så är det en annan sorts mjöldagg (som om det inte räckte med en sort av eländet!!).
På södersidan om växthuset (vid sidan om Aromaträdet) försöksodlar jag pumpor och de är inte smittade trots att jag ofta går direkt från växthuset och ut till dem. Måste vara turen och blåsten här nere i Skåne, kanske...

Hjälper mjölkvattnet även mot mjöldagg-sorten som angriper krusbär??

/Anna-Karin
blomkronan
CITAT (Lillpluttan @ 14-08-2009, 14:02) *
Jag är också irriterad på mig själv att jag inte tog reda på det här tidigare. Skulle ha gjort det när jag såg första symptomen på första plantan. Nu är alla plantorna helt fulla av mjöldagg, så det är för sent att göra något åt det. Men till nästa år ska jag vara beredd!!

Det är första säsongen som odlare för mig, vi köpta huset förra året. Den tidigare ägaren hade planterat två krusbärsbuskar under ett Aromaträd (lika opraktiskt som det låter!!) som står precis bredvid växhuset (kommer inte fungera när trädet blir ett par säsonger äldre...). Krusbärsbuskarna var fulla med mjöldagg i våras och vi grävde upp dem och slängde i soptunnan, mjöldaggen på gurkorna såg helt annorlunda ut, men som Åsa påpekade så är det en annan sorts mjöldagg (som om det inte räckte med en sort av eländet!!).
På södersidan om växthuset (vid sidan om Aromaträdet) försöksodlar jag pumpor och de är inte smittade trots att jag ofta går direkt från växthuset och ut till dem. Måste vara turen och blåsten här nere i Skåne, kanske...

Hjälper mjölkvattnet även mot mjöldagg-sorten som angriper krusbär??

/Anna-Karin

Det är första året för mig med växthus yahoo.gif Det är ju så kul smile.gif men mindre kul när man gör så här slap.gif Man lär sig av sina misstag säger man ju...
Fanns växthuset på tomten när du köpte den eller har du byggt själv? (Vilken tur du hade om det redan stod där)

Tänkte på en sak... kan man spreja på mjölkvatten i förebyggande syfte nästa år??? Åsa vad tror du om det?
Är det dumt att "sänka" PH värdet... i förebyggande syfte???
Lillpluttan
Jo, det är verkligen roligt med växthus! Man får lära sig av sina misstag...

Växthuset fanns här när vi köpte huset, men jag är inte riktigt glad för han som har satt upp det har slarvat. Det är helt skevt och takluckorna stängs snett och det blir en glipa på ca 2cm på ena sidan på varje fönster som släpper in kall-luften på nätterna. Vi har satt plattor som golv och jag odlar allt i krukor.
Planerar redan för vad jag ska testa att odla nästa år...

Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon