CITAT (Lillpluttan @ 14-08-2009, 14:02)

Jag är också irriterad på mig själv att jag inte tog reda på det här tidigare. Skulle ha gjort det när jag såg första symptomen på första plantan. Nu är alla plantorna helt fulla av mjöldagg, så det är för sent att göra något åt det. Men till nästa år ska jag vara beredd!!
Det är första säsongen som odlare för mig, vi köpta huset förra året. Den tidigare ägaren hade planterat två krusbärsbuskar under ett Aromaträd (lika opraktiskt som det låter!!) som står precis bredvid växhuset (kommer inte fungera när trädet blir ett par säsonger äldre...). Krusbärsbuskarna var fulla med mjöldagg i våras och vi grävde upp dem och slängde i soptunnan, mjöldaggen på gurkorna såg helt annorlunda ut, men som Åsa påpekade så är det en annan sorts mjöldagg (som om det inte räckte med en sort av eländet!!).
På södersidan om växthuset (vid sidan om Aromaträdet) försöksodlar jag pumpor och de är inte smittade trots att jag ofta går direkt från växthuset och ut till dem. Måste vara turen och blåsten här nere i Skåne, kanske...
Hjälper mjölkvattnet även mot mjöldagg-sorten som angriper krusbär??
/Anna-Karin
Det är första året för mig med växthus

Det är ju så kul

men mindre kul när man gör så här

Man lär sig av sina misstag säger man ju...
Fanns växthuset på tomten när du köpte den eller har du byggt själv? (Vilken tur du hade om det redan stod där)
Tänkte på en sak... kan man spreja på mjölkvatten i förebyggande syfte nästa år??? Åsa vad tror du om det?
Är det dumt att "sänka" PH värdet... i förebyggande syfte???