Fny
Fick precis mejl med ernjudande från odla om lökar. Gudars vad det kliar i fingrarna... vill ha!!! Jag säger då det, det kommer INTE bli problem att komma upp i 300 kr så att jag får krokusar på köpet! =)
Paeonia Lactiflora
Av någon underlig anledning får jag alltid tre nyhetsbrev med ca en minuts mellanrum till min jobbmejladress. Och jag blir lika glad alla tre gångerna smile.gif! Önskar att de hade mängdrabatt på "Thalia" rolleyes.gif...
TheLan
Ja jag föll för den lila lågväxande tulpanen och kungsängsliljorna. Hade lätt kunnat spenderat över 500 kronor men då man har både begränsad ekonomi och begränsad plats på balkongen får det räcka med dom, i alla fall nu whistling.gif naughty.gif
Ciczi
Handlade också en massa lökar... biggrin.gif fast inte lika många som förra året... Då handlade jag över 400 styck.

Jag kan inte få nog med lökar i trädgården. Det är så himla vackert och jag har nu lyckats ha blommande lökar från januari och hela vägen in i maj månad.

//Ciczi
flouee
Jag blev lite sugen på allium, speciellt eftersom de är rådjurssäkra, men läste nu att bladen blir väldigt fula på dem tidigt. Vad kan man göra åt det? Vilka andra växter tror ni passar att samplantera med?
Pius
Fick också erbjudandet och slog till snabbt som attan. bravo.gif Alltid lika kul.

Fast det blev inte så många, men några nyingar i alla fall.

Pius
Lady Hamilton
-cry-.gif .......jag har inte fått något mail, de måste ha glömt bort mig Och jag som älskar lökar
Fny
buääh
skulle precis gå in och lägga min beställning men jag får inte upp sidan!!! -fear-.gif
Österläge
Finns så mycket fint.. men jag saknar kungsliljor! sad.gif

CITAT (Fny @ 11-08-2009, 11:38) *
buääh
skulle precis gå in och lägga min beställning men jag får inte upp sidan!!! -fear-.gif

Funkar det inte?!? http://butik.odla.nu/kampanjer/hl/ Jag fick upp den nu...
Fny
ååå tack! den länkern funkar för mig också! få fortfarande inte upp den via mejlen dock.. konstigt...
Fny
förresten, nån som vet när odla kommer ut med amaryllis och andra lökar som ska blomma till jul?
Fny
asch jag kunde inte vänta.... har nu beställt amaryllis och julblommande hyacint från lillafiskaregatans trädgårdsbutik. Ser framför allt fram emot amaryllisarna... har förut bara köpt vanliga från butik, aldrig som lökar. Så wee det här ska bli kul!
mojan
Nu har jag beställt också!

Kan redan se mig sätta alla dessa lökar, hukande med allt mer ont i ryggen, småsvärande över hur jag kunde vara så dum. sad.gif

Men när våren kommer är det bara så VACKERT. yahoo.gif
Ezereht
Jag kommer också beställa, någon låg såndär "vild" tulpan och kungsängsliljor och kanske nån allium och ... wink.gif
Wilmer
Vet ju inte hur de gör i år, men förra året kom det ett amaryllis erbjudande.

Jag beställer inga lökar i år, de kom inte upp i år, det som kom upp angrep lökflugan så jag surar. Köpte massa roliga lökar (inte bara på odla) men lerjorden på lotten är tydligen för tung plus lökflugorna -cry-.gif men jag är så suuugen!! Mina allium dog bara ner i år, det är så trist.
Ywonne
Jaha, så har jag också beatällt för dryga 5-hundringen...inga problem alls...gick som en dans whistling.gif
Har grävt en ny rabatt som det måste i lite lökar i.

farmorlisa
Undrar lite över detta med lökar som jag inte lyckas särskilt bra med. Har i 7-8 års tid köpt diverse olika Allium, Fritillaria m.m. från olika ställen även Odla.nu. Ibland blommar t.ex. Kejsarkrona en vår, sedan kommer bara stänglar som vissnar innan de blommat. Vissa lökar visar sig aldrig överhuvudtaget. Vissa blommar ett år och försvinner sedan. Vad är problemet? Honungslök (Nectaroscordum) har jag provat på olika ställen, med lika dåligt resultat. Jag bor i Halland på höglandet, zon 3. Kanske har vi för mycket regn på vintern?
Österläge
Det funderar jag oxå över! Har försökt med ranunkler två år men det kommer bara lite blad, sen inga blommor... Men jag funderar på om jag har satt dem för tätt, kan det bli så då? Samma sak med tulpaner, kan det vara att de står för tätt om de inte blommar?
anne-li i olofstorp
Tack för det tipset!!!
Ryggen, plånboken och planeringen tackar särskilt!!!
ranting.gif spam.gif
diva&hero
Jag har beställt lite lökar. Bla allium, tulpaner.. Kommer inte ihåg vad exakt..
Wilmer
CITAT (farmorlisa @ 13-08-2009, 22:38) *
Undrar lite över detta med lökar som jag inte lyckas särskilt bra med. Har i 7-8 års tid köpt diverse olika Allium, Fritillaria m.m. från olika ställen även Odla.nu. Ibland blommar t.ex. Kejsarkrona en vår, sedan kommer bara stänglar som vissnar innan de blommat. Vissa lökar visar sig aldrig överhuvudtaget. Vissa blommar ett år och försvinner sedan. Vad är problemet? Honungslök (Nectaroscordum) har jag provat på olika ställen, med lika dåligt resultat. Jag bor i Halland på höglandet, zon 3. Kanske har vi för mycket regn på vintern?

Det kan jag inte svara på men kan hålla med.. I år såg jag en bov i dramat, har en larv som ger sig på lökväxterna som kommer lite senare, då ruttnade de tillbaka. Jag har annars lerjord, inte så bra för lökväxter kan jag tänka mig. Tulpanlökarna ruttnade tills jag fick tipset här att lägga grus under, så odlar jag de på bädd upp från leran. Jag önskar jag kunde ha massor allium, men det funkar visst inte..
farmorlisa
CITAT (Wilmer @ 15-08-2009, 22:14) *
Det kan jag inte svara på men kan hålla med.. I år såg jag en bov i dramat, har en larv som ger sig på lökväxterna som kommer lite senare, då ruttnade de tillbaka. Jag har annars lerjord, inte så bra för lökväxter kan jag tänka mig. Tulpanlökarna ruttnade tills jag fick tipset här att lägga grus under, så odlar jag de på bädd upp från leran. Jag önskar jag kunde ha massor allium, men det funkar visst inte..

Någon larv har inte jag sett till, men nu när jag kollat runt lite på nätet har jag sett att man ska gödsla med benmjöl efter blomningen. Det har jag nog slarvat med, fast om det inte blir några blommor, när gödslar man då? confused.gif
Tulpaner är svårt hos mig också. Nu har jag stängslat in dem på en plats där jag hoppas att rådjur och sork inte ska komma åt dem.
octachoron
Någon som vet närmare datum när Odla skickar ut lökarna?
Irene_L
Datum vet jag inte men det står att dom kommer i september. Sen brukar Odla börja utskicket till dom som bor längst upp i norr och gå neråt.
renate
Jag har inte beställt några lökar,de är samma som förra året,jag hittade inga jag vill ha.Tulpaner är det ferdigplanterat här,ingen mer rådjursmat.Narcisser kan man inte ha nog av.kanske jag betäller några.Jag har redan en massa lökar.Men några får det bli.
renate
CITAT (renate @ 20-08-2009, 20:36) *
Jag har inte beställt några lökar,de är samma som förra året,jag hittade inga jag vill ha.Tulpaner är det ferdigplanterat här,ingen mer rådjursmat.Narcisser kan man inte ha nog av.kanske jag betäller några.Jag har redan en massa lökar.Men några får det bli.

Nu tittade jag en gång till,såg att de hade liljor,men de plantera man väl på våren?jag planterade en Madonnalilja på hösten en gång.Den fick jag aldrig ser mer,jag vet att den är kinkigt.
Österläge
Jag har planterat madonnaliljor o asiatiska liljor på hösten, de kommer upp varje år!
Österläge
Nu har jag äntligen bestämt mig och skickat min beställning! Blev några Allium, kungsängsliljor, snödroppar, en lilja, iris, och ett tulpanpaket... Ganska exakt 400 kr , rätt lagom! smile.gif Det kommer bli så fint! wub.gif Märkte att vissa saker var slut så det gäller att beställa nu om man vill vara säker på att inte missa nåt!
octachoron
CITAT (Österläge @ 21-08-2009, 22:13) *
Märkte att vissa saker var slut så det gäller att beställa nu om man vill vara säker på att inte missa nåt!

Vad var slut? Undrar vad som är populärast...
Beställde själv för över 400 och verkar ha fått allt.
ABCiV
Jag har beställt en massa lökar på Botanicus i år, någon som har erfarenhet av dem?

Ser fram emot deras paket i början av oktober!
skogstroll
vilka blommar tidigast? jag är helt utsvulten på blommor på våren och vill ha nåt FORT whistling.gif
jo_1
Här bidde det den låga vita samlingen, 75 blå, alliumsamlingen och bägge blå tulpanerna! biggrin.gif
Jag kollade på dem på Plantagen och de var avsevärt mkt dyrare där, så om man köper en del på Odla, så blir det billigare, trots frakten!
Spännande!
Österläge
Jag vet inte riktigt, men jag märkte att kungsängsliljorna o liljorna låg på andra positioner än de gjort tidigare... Så något som låg före dem måste vara slut... Ja, jag har tittat många gånger, kommer ihåg var de olika sorterna fanns... wink.gif

CITAT (octachoron @ 22-08-2009, 01:28) *
Vad var slut? Undrar vad som är populärast...
Beställde själv för över 400 och verkar ha fått allt.

renate
CITAT (renate @ 20-08-2009, 20:43) *
Nu tittade jag en gång till,såg att de hade liljor,men de plantera man väl på våren?jag planterade en Madonnalilja på hösten en gång.Den fick jag aldrig ser mer,jag vet att den är kinkigt.

Jaha,då tog moralen slut.Jag beställde en Madonnalilja och en asiatiskt vit lilja som doftar plus 2 sorter narcissor även de doftande.Liljorna ska jag plantera i krukor och gräver ner i växthuset där de slipper vinterfukt.
octachoron
NU har jag fått de beställda lökarna från Odla!

Kattundersökning av nya lökar

Dilara
CITAT (skogstroll @ 22-08-2009, 10:45) *
vilka blommar tidigast? jag är helt utsvulten på blommor på våren och vill ha nåt FORT whistling.gif

Vintergäck
Betty
Jag beställde ett gäng olika lökar direkt när erbjudandet kom. wub.gif Jag älskar alla tidiga blommor efter den låååånga vintern.
Fick hem paketet igår och hade planer på att få dem i jorden idag, det regnar... sad.gif
skogstroll
CITAT (Dilara @ 04-09-2009, 13:26) *
Vintergäck

köpt!! tummenupp.gif o häromdan köpte jag lökar för 500 haha vad tokigt, fast det var som presenter också. I alla fall så köpte jag hundtandsliljelökar, men killen i kassan sa att jag skulle spara kvittot om de inte kom upp hmmmmm.... kanske inte borde köpt dem.... lökarna var små som kaninpluttar... ska de va det? g.gif
Lady Hamilton
Även jag har fått mina lökar i dag yahoo.gif men jag har även sparat ner namn o bild på de sorter som jag beställt och gjort en mapp på skrivbordet som jag döpt till Köpt o planterat Hösten 2009 angel_not.gif ..........allt för att slippa confused.gif till våren vad det är som "kommer upp"
skogstroll
CITAT (Lady Hamilton @ 04-09-2009, 16:20) *
Även jag har fått mina lökar i dag yahoo.gif men jag har även sparat ner namn o bild på de sorter som jag beställt och gjort en mapp på skrivbordet som jag döpt till Köpt o planterat Hösten 2009 angel_not.gif ..........allt för att slippa confused.gif till våren vad det är som "kommer upp"

duktigt av dig tycker jag! tummenupp.gif
Mseli
CITAT
köpt!! o häromdan köpte jag lökar för 500 haha vad tokigt, fast det var som presenter också. I alla fall så köpte jag hundtandsliljelökar, men killen i kassan sa att jag skulle spara kvittot om de inte kom upp hmmmmm.... kanske inte borde köpt dem.... lökarna var små som kaninpluttar... ska de va det?

Jag skickade efter hundtandlilja för något år sedan, den var heffadyr och jag läste inte så noga på beskrivningen... jag vet nu varför det heter hundtandlilja - och det är ingen stor hund heller som gett dom namnet laugh.gif och bara en lök låg i påsen...men nog babblat: iallfall min hundtandliljelök är också stor som en kaninplutt. Men den kommer snällt upp varje vår yes.gif
Österläge
Åh hoppas jag får mina snart oxå! Man får dem först i norr eller hur var det? Hmm, undrar när de kommer ner hit... smile.gif *väntar otåligt*
Fny
åå vad skoj att beställningarna har börjat gå ut! Ser fram emot att få mina =)
Fny
yahoo.gif Nu har även mina lökar kommit!!! Happy Happy!! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon