|
gräsfarbrorn
10-08-2009, 19:45
hejsan alla....har en fråga om det finns en häck som växer mycket snabbt och som blir minst 2.5-3meter hög,den skall även vara tät,,,tacksam för tips och svar är så trött på min trädgårds öppna landskap,,,,
Lovelight
10-08-2009, 20:24
Bukettapel tycker jag är fin. Vår har vuxit enormt mycket på 5 år och är tät.
vanjalarsa
10-08-2009, 20:56
Jag svarar alltid Häggmispel när någon vill ha tips om bra häckplantor. Häggmispeln växer fort när den etablerat sig. Blir hög och kraftig. Har vackra vita blommor på våren /försommaren. Ätliga bär. Vacker höstfärg! Lycka till! mvh vanjalarsa
Har just satt Mårbär vid sjön här !de ska vara extremt tåliga, växer snabbt och blir uppåt en tre meter hög !Jag fick en stor hink med sticklingar av en i byn, bara att gräva upp lite i med planteringsjord och stoppa ner dom och vattna på,verkar som alla sticklingar tog sig ,två veckor sedan jag planterade dom.
vanjalarsa
10-08-2009, 21:24
Inte för att jag vill ge mig ut för att vara expert. Men menar du måbär?? Har aldrig ens hört talas om att de blir tre meter höga! Isåfall har jag lärt mig nåt nytt idag. mvh vanjalarsa
Avenbok blir fort hög. Däremot tar det några år innan den blir tät. De bruna löven sitter kvar på vintern så den ger insynsskydd då med. Kan klippas så den blir väöldigt smal.
Aqvakul
10-08-2009, 21:43
Snabbt hög och samtidigt tät - låter som en fantastisk, men knappast realistisk dröm....
För att få en tät häck krävs att man beskär den varje år under ett antal år, dvs. succesivt bygger upp den - inga genvägar gives...
Avenbok och häggmispel är båda utmärkta och relativt snabbväxande häckväxter. De har dock ganska olika till karaktären. Måbär blir nog knappast 3 meter.
gräsfarbrorn
11-08-2009, 07:50
ja det stämmer kan jag tänka mig,,beskärning osv gäller kanske även om man planterar dom tätt,glömde nämna i farten att den största anledningen till att jag vill ha en hög häck är att det springer rådjur på tomten och gnider sitt horn mot en boll pil och ett kyriller körsbär ,,vilket har gjort att stammen blev avsliten och bollpilen dig den andra klarar sig nog,men samtidigt ett bra insyns skydd så tack alla ni för tipsen,,skall inhandla denna typ av häck som ni rekomenderar,,,,
Aqvakul
11-08-2009, 08:02
Mot rådjur fungerar nog tyvärr bara stängsel eller avskjutning....
gräsfarbrorn
11-08-2009, 10:24
 uuu jag har inget gevär ingen licens för att skjuta rådjur och där jag bor är det tätbebyggt vilket enligt lag är förbjudet att bedriva jakt,,men jag har hört att man kan ställa en skål som man fyller med tvål vid träden tydligen gillar rådjur inte tvåldoft men jag vet inte om det stämmer,,,,,,,,,
Aqvakul
11-08-2009, 10:33
CITAT (gräsfarbrorn @ 11-08-2009, 11:24)   uuu jag har inget gevär ingen licens för att skjuta rådjur och där jag bor är det tätbebyggt vilket enligt lag är förbjudet att bedriva jakt,,men jag har hört att man kan ställa en skål som man fyller med tvål vid träden tydligen gillar rådjur inte tvåldoft men jag vet inte om det stämmer,,,,,,,,, ett rejält stängsel....
Huggorm
11-08-2009, 10:37
CITAT (gräsfarbrorn @ 11-08-2009, 11:24)   uuu jag har inget gevär ingen licens för att skjuta rådjur och där jag bor är det tätbebyggt vilket enligt lag är förbjudet att bedriva jakt,,men jag har hört att man kan ställa en skål som man fyller med tvål vid träden tydligen gillar rådjur inte tvåldoft men jag vet inte om det stämmer,,,,,,,,, Trä äpplen på en koppartråd, och häng upp. Koppla ström i koppartråden. Se till så det är fuktigt på marken under. Vässa slaktkniven och gör plats i frysen.
Aqvakul
11-08-2009, 10:40
CITAT (Huggorm @ 11-08-2009, 11:37)  Trä äpplen på en koppartråd, och häng upp. Koppla ström i koppartråden. Se till så det är fuktigt på marken under. Vässa slaktkniven och gör plats i frysen. Utgår från att det är ett skämt, fast med Huggorm kan aldrig vara riktigt säker...
Huggorm
11-08-2009, 13:01
CITAT (Aqvakul @ 11-08-2009, 11:40)  Utgår från att det är ett skämt, fast med Huggorm kan aldrig vara riktigt säker... Korrekt. Men jag vet faktiskt en som har provat, men han är inte riktig i huvudet. Själv nöjer jag mig med att jaga bort rådjuren med arga rop, det är nog effektivt i flera timmar innan dom återkommer
CITAT (gräsfarbrorn @ 11-08-2009, 11:24)   uuu jag har inget gevär ingen licens för att skjuta rådjur och där jag bor är det tätbebyggt vilket enligt lag är förbjudet att bedriva jakt,,men jag har hört att man kan ställa en skål som man fyller med tvål vid träden tydligen gillar rådjur inte tvåldoft men jag vet inte om det stämmer,,,,,,,,, Det finns massor med olika "husmorsknep" att ta till för att skrämma bort rådjur, men faktum är att inget av dem är effektivt mer än en kort stund. Inte ens hundar på tomten håller dem borta, om man ska döma efter alla förtvivlade "rådjurstrådar" som finns här på forumet. Det enda som är bergsäkert är att hägna in tomten med 2 meter högt viltstaket (eller att sitta i fönstret med bössan som Runar...  ).
gräsfarbrorn
11-08-2009, 18:06
 ja det var en hel del roliga tips här allt från strömförande äpplen till runar som stod med börsan i fönstret å pricka rådjur ..........
Lovelight
11-08-2009, 18:23
Ang Måbär.. vi har en måbärshäck som är åtminstone över 2.10 cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|