Full version: Lupinfrön, färger?
jo_1
Jag undrar om man kan vara "säker" på att fröna från en blå lupin blir plantor med blå blommor? Kan lupinerna korsa sig om det står en vit lupin bredvid en blå?
KURT
Jag tror inte att du kan lita på fägerna.
Eva 33c
Lupiner är inte färgkonstanat när man sår. Men får nästan alltid mest blå lupiner, även när man tar frön från plantor med andra färger, eftersom det är den vanligaste färgen och förmodligen den dominanta. Men någon andel av fröerna kan ge en vit eller rosa variant också. Jag brukar ta fröer från mina röda och resultatet är mest blå med någon enstaka röd.
Men är det blå lupiner du vill ha kommer du knappast att bli besviken.
jo_1
Okej, då vet jag att det inte går att "lita på" lupinfärgerna. Jag får väl så dem och sen se vad det blir för färg när plantan väl kommer upp. Jag har rosa och vita just nu, så blå skulle ju vara spännande! smile.gif

Tack för era svar!
elfa1965
När skall dessa sås? Direkt på växtplatsen eller hur?
Eva 33c
Lupinfrö gror fort, inom några dagar i vanlig rumstemperatur. de behöver alltså ingen kallperiod. De växer fort också. Jag brukar (sår köpefrö av röda lupiner vart och varannan vår...) så dem inomhus i mars-april, skolar om dem och ställer dem i frostfritt växthus ett par tre veckor senare. Utplanteringsklara i juni.
Men visst kan man så direkt ute på växtplatsen också. Om man har gott om frö så kan man ju "slösa" lite, för risken finns alltid att man glömmer bort att man sått något i rabatten och gräver eller rensar bort småplantorna av misstag. Eller så växer ogräset ännu fortare och kväver de små. Ett mittemellan alternativ är att så ute, men i krukor.
elfa1965
Tack, då vet jag. Är det tid nu att samla in dessa fröer eller är det för sent?
Eva 33c
När fröskidorna blivit torra och bruna och "skramlar" brukar fröerna vara mogna. Om de får sitta kvar spricker de upp och sprätter iväg fröerna. Men eftersom blommorna på en lupin inta blommar samtidigt, de slår ju ut nerifrån och upp, så brukar det gå att ta frö under ganska lång tid också. Det är bara att gå ut och titta hur det ser ut.
Kicki71
Hejsan!!
Jag var ner till Dalarna ifjol och plockade frön från olika färger.
Sparade fröna till i vår, strödde ut dem och det exploderade med lupiner........
Alla blev rosa med vit överkant!!
Eva 33c
Söta! Så du fick bara rosa, jag brukar bara få blå... smile.gif
Kicki71
Ja, det ska bli intressant nästa år då de kommer upp, undra vilken färg det blir då?!
rose.gif
Eva 33c
Fast den enskilda plantan byter ju inte färg. De plantor som blommat rosa hos dig i år är förstås rosa nästa år också. Sen kan det ju tänkas att det finns småplantor efter din sådd som inte hunnit blomma detta första år, men som visar sig nästa år. Och sen kan ju dina självså sig nu med nya färgresultat framöver.
elfa1965
Så lupiner är fleråriga då? Gud vad kul, nu undrar jag bara var jag har sett lupiner växa i år???
Jag får nog ta cykeln och ut och speja. rolleyes.gif
Fera
kul att ni sår lupiner! Vi har också sått lupiner ettårig blå lupiner. (de blev vita) Det med tanke på att rötterna skall tränga ner i jorden efersom det aldrig (i mannaminne) har varit annat är skog där och nu skall det bli gräsmatta. Vanliga fleråriga lupiner så vi inte, det är bara att plocka efter vägkanterna och på andra ställen där inte gräsklipparna går fram. Vägverket slår inte vägrenarna före slutet av aug. eller i början av sept. så lupiner och C. gullris väller fram, tar mer och mer mark för vart år.

Så nog har vi alla olika förutsättningar.
Eva 33c
CITAT (elfa1965 @ 16-08-2009, 15:42) *
Så lupiner är fleråriga då? Gud vad kul, nu undrar jag bara var jag har sett lupiner växa i år???
Jag får nog ta cykeln och ut och speja. rolleyes.gif

De du har sått är fleråriga, sk blomsterlupin.
Kicki71
Alla de lupiner som blommar nu är sådda i år från mina tagna frön!!
Har inte haft några lupiner, ville så gärna ha några så jag sådde där de står idag.
Men som sakt, det blev för många, har gett bort och planerar att flytta på många av dem.
Ska ut och ta av fröna så jag inte får mera på samma ställe, funderar på att strö ut i våra diken!!
elfa1965
Jag tog cykeln och hittade några gamla torra lupiner, så nu har jag sått frön i min planteringslåda men jag har ocksp sparat lite frön till nästa år eftersom jag inte vet om man kan plantera fröna redan i år eller.
Måste det gå en vinter eller hur fungerar det?
/Elisabeth
Eva 33c
Lupinfrö gror i vanlig rumstemperatur, de behöver ingen vinter i jorden för att gro. Skulle dina sådda frön tycka att det inte är tillräckligt varmt ute för att gro nu, kommer de att vänta i jorden och gro till våren. Eventuellt gror de redan nu under hösten och övervintrar som småplantor. Annars kan man spara fröerna och så dem när det blir varmt igen till våren.
elfa1965
Tack, då vet jag, jag ska få fint i slänten nedanför min lilla radhustäppa nästa år har jag tänkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon