Full version: Skurupsborren?!
HelBen
Hej Forum. Jag läste i ICA-kuriren för v 44 el 45 om en man som odlat en pumpa på över 400 kg. Bara bladen hade täckt 100 kvadratmeter av hans trädgård!

Orsaken till jätteväxten skulle heta Skurupsborren eller så. Den hade mannen uppfunnit själv och med den borrade han halvmeterdjupa hål och fyllde med hushålls- och trädgårdsavfall. Han menade att omvägen över en kompost var onödig. Borrade gjorde han större delen av året.

Jag tycker det låter jättebra - vet någon mer (jag kunde ju inte knycka tidningen från tandläkarens väntrum :-)
Ingrid på Västkusten
Provat en websök?

http://www.skurupsborren.se/

http://www.odla.nu/artiklar/jordborr.shtml

Odla Jättepumpor går hur bra som helst även utan Skurupsborren. Konsultera gärna andra pumpaodlares hemsidor för tips.

Åsså gäller det att inte ha sten eller lera i jorden. Eller tunt matjordslager.

Hälsar Ingrid
Virgo
Nyuppfunnen och nyuppfunnen.
Jordborrar har funnits i "all evighet".
Minns att jag skrev om tidig rabarber en gång i forumet och vips så fick jag reklam av denna Skurupsnisse.
Ingrid på Västkusten
Ja fast han har slutat med sådan smygreklam nu :-D
Att stoppa ner färskt material ijorden kräver näring vid nedbrytningen så man kan faktiskt säga att dte är en rikgit näringstjuv. Det är ju inte förrän materialet är nedbrutet som växterna får tillgång till näringen.
Åke T gräver ner färskt i sina bäddar men samtidigt langar han i hur mkt dynga av alla de slag som helst just för att kompensera detta, så att växtligheten har näring hele tiden.

Hälsar ingrid
Ella
Jag råkar ha bott i Skurup och jorden i Skurup är styv lerjord!
Sen finns det ju trädgårdsägare som har varit mer eller mindre duktiga på att jordförbättra.

Så är det bara!
Micke
CITAT (HelBen @ 04-11-2003, 15:15)
Hej Forum. Jag läste i ICA-kuriren för v 44 el 45 om en man som odlat en pumpa på över 400 kg. Bara bladen hade täckt 100 kvadratmeter av hans trädgård!

Ja, jäklar, det är nog inget för mig. Har bara ca 60 kvadratmeter... tongue.gif

Micke
Lena N
Jag var nere i Skurup och köpte en borr för 2 år sedan. Besåg då även jättepumpan. tongue.gif

Borren är mycket praktisk när man vill ha ett djupt, men inte brett hål. T ex för att sätta stolpar eller plantera där det är trångt mellan växterna. Jag skulle inte vilja vara utan mitt borr, även om jag inte använder det för kompostering så ofta. smile.gif
sanna
Hej Lena!

Jag går i borrköparfunderingar, fast jag tror jag väntar till våren, men jag vet ännu inte riktigt vilken storlek jag ska ha...vilken storlek har du?

Sanna smile.gif
Ella
Hej Sanna!

Jag har också en jordborr, min är 17 cm i diameter men jag har mest använt den för att dränera med. En period så hade jag ett komposthål men jag tycke inte att det fungerade så bra kanske för att jag inte gjorde det riktigt som han säger.
Borren har också varit en möjlighet för mig att plantera innan jordförbättringen blev klar. Jag hade en sån riktigt tät lera att vattnet stannade ovanpå och ingenting växte. Så min fuskmetod var jordborren.

Om du är intresserad av jordiseringen som metod så tror jag att du ska kontakt med uppfinnaren himself och diskutera storlek utifrån mängden sopor och sånt. Jag vet inte heller om en större borr är tyngre att hantera.

Lycka till önskar
Lena N
Äntligen har jag varit ute i förrådet och mätt mitt borr. Även mitt är 17 cm i diameter. När jag vill ha ett större hål har jag utvidgat med hjälp av spaden. Mindre hål har inte varit aktuellt.

När jag har satt stolpar (5 cm:s tryckinpregnerade) har jag fyllt på sidorna med stenar och grus. Dränerade och därför bättre för stolpen än ett hål i exakt storlek med matjord in på stolpen.

Åker du ner till Skurup och köper borren får du en engagerade berättelse om dess fördelar på köpet, och givetvis tillfälle att ställa frågor.
Stegro
Hej!
Som ägare av 2 st ( 75 mm & 225 mm) Skurupsborr så är jag kanske lite partisk i ämnet men SLU har ju tittat på detta med kompostering och det kanske behövs lite mer debatt kring detta ämne nu när fler och fler kommuner börjar med kompostering i stor skala. På följande länk kan man läsa mer
http://projkat.slu.se/lista/snabbproj.cfm?...=147&kategori=4

Jag borrar ner mitt avfall i jorden och sen behöver man inte tänka mer på det, komposten ska ju vändas lite ibland luftas, även ha koll på fuktighet osv. Alltså tämligen smidigt med borrprincipen.
Stora pumpor kan man ju få ändå, javisst, titta på http://www.bigpumpkins.com/ Det man kan se där är att en del blandar i stora mängder konstgödsel osv. Skurupsborrens tillverkare odlar pumpor utan konstgödsel. Ändå kom den upp till 454 kg i år. Vad kan detta bero på? Jag själv la ner min själ på pumpaodling i somras och den kom bara upp i 364 kg, fast att den växte i mängden av en skottkärra med kogödsel och mycket vatten osv. Det verkar som "borrodlingen" ger stora grönsaker överlag, eller är det bara tur år efter år för Skurupsborrens tillverkare?
Ingrid på Västkusten
364kg är itne tossigt alls. Det är en hel vetenskap med rätt näring, rätt jord mkt vatten ( bevattningsspjut) mulching, fiberduk, rätta sorterna etc etc .

Apropos försurning och gaser så såg jag ett program om hur mkt avverkning av torvmossar bidrager till växthusgaserna, det gjorde en nästan skrämd. Men å andra sidan så anser jag itne den sk växthuseffekten bevisad - > att den har en sådan enorm effekt på allting. Jordens klimat har varierat vansinnigt förr mer än den lilla tempökning som har uppmätts. Solens aktivitet t ex, vi har nu lika mkt som på vikinga tiden, och vikingatiden har man visat var ännu varmare än nu!
Iofs inget bevis men det finns mer under solen än man tror!

Hälsar Ingrid
HelBen
Tack för alla svar om jordborren. Är den tung att borra med? Jag har ganska lätt lerjord i min trädgård.
Hälsningar
Lena N
CITAT (HelBen @ 24-12-2003, 11:30)
Är den tung att borra med?

Hur tungt det är att borra beror givetvis på jorden och vad som finns i den, t ex stenar och rötter. Men det är lättare med borren än med spade i samma jord.
sanna
Hej!

Om man nu t ex vill försöka odla en jättepumpa - ska man då borra ned sitt vanliga köksavfall eller ska man borra ned lite mer "potent" gödning som kogödsel...? Tänker mig att det vanliga köksavfallet tar lite tid på sig att bli till näring liksom...vad tror ni borrinnehavare?

Sanna smile.gif
sanna
Måste verkligen byta signaturbild, jag vet...men hinner/ orkar/ förmår inte just nu... laugh.gif
solkatten
Här är två andra adresser om skurupsborren.
Mycket rolig läsning om man är intresserad av att odla naturligt.

http://www.bigpumpkins.com/Diary/DiaryView...=23692&action=L

http://www.geocities.com/skurupsborren/

Gräver man ner det på hösten så hinner det förmultna till våren.
Unni
Hej

Följer denna intressanta diskussion med stort intresse. Jag har en frukthage med lerjord som jag tänkte man kunde jordförbättra med jord-borr-metoden.

Är det inte plottrigt att få ner avfallet i hålet? I alla fall i de mindre storlekarna? (Ser framför mig hur man måste bända ner motsträvig purjoblast bl a.)
solkatten
Nä, plottrigt tycker jag inte det är. Det är ju bara att hacka bladen lite med spaden i så fall. Min borr är 17 cm i diameter.
KURT
CITAT (Unni @ 11-01-2004, 12:16)
Hej

Följer denna intressanta diskussion med stort intresse. Jag har en frukthage med lerjord som jag tänkte man kunde jordförbättra med jord-borr-metoden.

Är det inte plottrigt att få ner avfallet i hålet? I alla fall i de mindre storlekarna? (Ser framför mig hur man måste bända ner motsträvig purjoblast bl a.)

Jag har mycket svårt att se hur jordborss skulle kunna åstadkomma någon jordförbättring för en lerjord. I så fall måste man borra 1000-tals hål! Visst bli lerjordar bättre om man tillför organsikt material, men man måste tillföra mycket och det anser jag inte är realistiskt med en borr.
Unni
Ehhh...frukthage kanske var att ta i. Ytan är inte så himla stor. Poängen är dock säkert rätt, för snabbare resultat är det nog bättre att gräva upp hela ytan rundt träden och mylla ner en större mängd kompostjord.

Jag tänkte dock snarare i samklang med ordspråket "många bäckar små"...jag får ju frukt nu också. Man kan ju borra lite nu och då, när man känner för det.
Ingrid på Västkusten
Har en känsla av att Skuruips borrens borrande är helt utmärkt om man odlar i upphöjda odlingsbäddar/drill/djupsäng som jag där man ju redanhar sitt 'revir' utstakat -> men i större sammangang -> nej. Möjligtvis om man var storavfallsproducerare ...men för ett hushåll är det itne så himla mkt ändå.

Hälsar Ingrid
sanna
Ja, man kan ju inte göra mer än att försöka...först då vet man, eller hur? smile.gif

Jag ska köpa borr i vår och tänker försöka använda borr och "metod" för att förbättra förutsättningarna i min trädgård, där det är ett ganska tunt matjordslager över alven (heter det alven?). Om det gäller att pyssla i trädgården har jag hur mycket tid och energi som helst, inga problem. Jag tycker att Skurupsborren verkar jätteintressant och var och en blir lycklig på sin fason, som man brukar säga. biggrin.gif

Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det heter alv jajemen -> men Sanna Du skall la inte borra ner dit med avfallet? Utan hålla det i matjordslagret?
Finns ingen lantgård / stall i närheten? Jag blir avundsjuk på all den där lediga tiden - :-D tänk så många lass Du kan köra på samma tid det tar att samla ihop ett par tre hinkar med avfall som skall borras ner. Tids och mängdmässigt en stor vinst! Du kanske kan borra ner gödsel också?!?!

Hälsar Ingrid
sanna
Ha-ha... biggrin.gif Ja, när jag säger "tid" så menar jag egentligen "tid som jag snor från andra sysslor på ett fullständigt oansvarigt och världsfrånvänt sätt"...som nu till exempel: jag förväntas faktiskt ARBETA! Men vad gör jag? Surfar som en tok in och ut på odla.nu! smile.gif

Kan man bli växtoholist?

Nä, nu tillbaks till den sysselsättning som faktiskt ger mig möjligheten (stålar) att att köpa dessa borrar, gödsel, frön, plantor och bredband till datorn... wink.gif

Ha det gott alla planttokar!
Hälsar
Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Du menar plantskalle va?
Tänk DET trodde jag Du var för länge sedan. Jag uppfyller nog alla kriterier på det å lite till. Totalt oansvarig och hopplös speciellt borta i detta svartmörkersgäspande!!!
Totalt nedgången i träsket och moraset och ingen väg ur utan att man sjunker mer å mer och ett träsk är som bekant bottenlöst? Vi sitter ju här och sjunker djupare å uppmuntrar varandra med nu i becksvarta vintern.....

Skrockar Ingrid ( tur ingen hör mig)
sanna
Vad tror du om att starta AO?
"Anonyma odlare"

Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Med hänglås på kreditkortet?

Hälsar Ingrid med ett skratt ( mitt kreditkort är snart utmattat efter allt motionerande)
sanna
Ja! Och endast få sig tilldelat två dl såjord per dag! laugh.gif

Sanna smile.gif
Ella
OA finns redan, overeater anonymics så vi får ta något annat PA eller TA eller varför inte JA. Jord anonymics, vi har ju fingrarna i jorden jämt eller...

Jag längtar i alla fall till våren.

Funderar på att plantera chili mest för att ha något att plantera...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon