Full version: Svår fråga
Meriona
[attachment=40083:pippi.jpg]

Bild tagen på långt avstånd, men har någon en aning om vad detta är för ett stort gäng? Trodde först det var smådoppingar, men tycker inte att det stämmer. Nån som vill chansa?
Lars-Olof Arvids
Ja, det var en svår fråga. Smådoppingar är mörkare i kroppen och brukar inte ses i större flockar. Jag skulle kunna gissa på storskrakar.

Olle
Myosotis
Storskrak.
Meriona
Ja det skulle kanske kunna stämma - tack Olle! Att jag trodde det var smådopping var för att jag tyckte de hade lite tofs på huvudet, men så stora som skäggdoppingar var de inte, och de ser man ju också bara i familjegrupper, inte dessa stora flockar. Vi såg också fiskgjuse, sothöna och skäggdoppingar denna vecka, så det var riktigt artrikt. Havsörnen KAN jag ha skymtat, men det var så långt avstånd, så det får vara osagt. Storlom också på avstånd, men tyvärr gav den inte ifrån sig den där ödesmättade sången. En liten falk skrämde jag också upp på en ö, men den var helt brun, så jag gissar att det var en hona av någon art som jag inte är så haj på. Riktigt kul att det finns så mycket fåglar i Vänerns skärgård ändå! wub.gif

OJ! Även Myo tror detta, då måste det vara så! Tack, nu blir det roligare att namnsätta korten!
Lars-Olof Arvids
Vad roligt att du såg så mycket fåglar! Falken var med största sannolikhet en tornfalk. Den är vår vanligaste falk och den enda som går mest i brunt. De andra är mera gråa.

Olle
Meriona
Ja jag måste säga att jag är helnöjd med djurlivet (och växterna eftersom jag hittade kantareller på många öar), mycket rikare än på kusten. Strandskator såg vi också och även en mindre som jag instinktvis kände som strandpipare, men de kanske inte ens finns i Vänern, jag har inte koll på de där piparna riktigt och fort flög de förbi....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon