LaPaloma
10-08-2009, 21:03
Jag har ett flertal lavendlar ståendes i kruka ute. Nu när det börjar närma sig höst så funderar jag på om jag kan förvara dessa lavendlar inomhus i ett fönster över vintern?
Är det bara blommorna som man kan torka? Jag tänkte på att bladen luktar ju också underbart - går det att torka även dessa?
LaPaloma
11-08-2009, 15:39
Är det ingen som har någon tanke/idé på denna fråga?
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 16:24
lavendel vill ha vintevila och kommer inte trivas inne om vintern i rumstemp.
dock kan man ha den ute länge på hösten och förvintern och sedan ta in den och ge den sval rusmtemp och extraljus. då kommer den överleva till våren. det bästa om man inte kan ha dom ute på vintern ärsåfall att ha dom inne i en temp som är under +10c men över 0c.
Krokodilen
11-08-2009, 17:38
Jag försökte få en skärmlavendel överleva inne förra vintern eftersom den inte övervintrar här hos oss, det gick inte alls antagligen för att den inte fick någon vintervila.
Den kan nog övervintra ute om du bäddar in krukan ordentligt och ställer den på frigolit så den inte fryser underifrån. Eller om du har en trädgård så gräver du ner den där till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.