Full version: Hej alla!
Gottberg
Hej gott folk!
Jag heter Anders och odlar i zon 2 (tror jag) utanför Katrineholm, vid en gammal trädgårdsmästarbostad som ägs av mina päron !
Jag har surfat runt på forumet en tid nu och lärt mig en hel del!

Nu är det så att jag ska odla upp ett gammalt igenvuxet trädgårdsland i en södersluttning (liten lutning). Nu växer det mest grässorter där, men jorden är fantastiskt lättgrävd och näringsrik (antar jag så som det växer där!). Grävslö som jag är tänkte jag bara gräva bort gräs och rötter i fåror som jag ska fylla på med kompostjord. Gångarna mellan fårorna tänkta jag klippa/bränna ner och sen täcka med tidningar eller annat (?), för att om ett par år kunna ta bort dem och hitta ..... kompost/jord??

Det jag undrar är om ni tror på idén som sådan och om ni har några tips. Vad kan tänkas vara lämpligt täckmaterial i stället för tidningar?

Jag tänker försöka odla potatis, vitkål, broccoli, brysselkål, gyllenbär, västeråsgurka, vinter/o/sommarsquash, pumpa och kanske lite annat.

Hoppas på svar från mer erfarna odlare!

Rock on!
_nybörjaren_Anders_ unsure.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Hej å välkommen hit!

Inge fel å vara grävslö, här har Du en till ;-)))

första frågan, har Du i närheten tillgång till stallgödsel? Typ häst?
Om svaret är ja är det mesta vunnet.
Utan att gräva :-)

Jag tänkte att man kunde göra så här:

Täck rubbet(din blivande odlingsyta) med färsk hästdynga minst tio centimeter, obs skalll vara PINFÄRSK hästdynga. det tar nämligen död på allt ogräs bara dte är färskt och ordentliga mängder. Låt det ligga ett tag ca 1 månad. .
Vänd ner rubbet, d v s gräv.
Så kan man göra om man inte har förskräckliga rotogräs utan mest gräs. Ingen kirskål, snårvinda tistel etc etc......

Det som är lämpligast att odla här är potatis, för att få till kålfamiljen så krävs det mer än så faktiskt. De har krav på näring och struktur i jorden. Pumpan/squashen, sommar som vinter - > den odlar Du i en liten kulle med ren hästdynga :-)) ganska bränd sådan,gurkan med. Den blir himlabra på snedställda Europapallar vända söder faktiskt :-) i typ 45 graders vinkel.

Så, för kinkpellarna kålfamiljen hade jag kikat lite på pallkragsodling. Kanske även pumperiet hade varit bra med pallkrage för att hålla allt på plats, de är utrymmeskrävande och näringskrävande samt värmekrävande klimat som jordtemperatur.. Kika gärna in i Forumet för pallkragar. har Du bottenlösa tillgångar på hästdynga så hade jag lagt pressenning på hela odlingslandet och odlat ALLT i pallkragar istället. Effektiv att ta dö på allt ogräs och dessutom ge gödslad bra jord.

Gångarna ja. Vi har lagt odlingsväv och sedan kan man täcka den med t ex bark ifårn kompostkvarnen, grus ifårn grustaget etc etc , vi har grus. Behöer itne vara så avancerat men har man grus kräver det en kant men har Du gillat ideen med pallkragar så är det grönt även här.

Kika lit ei mitt album på nya köksträdgården :-)) som vi anlade i våras( det finns en 'gammal' också)

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon