Bootin
Vill få upp ett antal träd på en bergshäll. Problemet är att planteringsdjupet blir inte mer än runt 50cm som max. Det finns även några mindre sprickor i berget som kanske är 1m djupa. Frågan är om jag kan hitta ngt som kan få fäste i springorna med rötterna. Ngn slags tall är väl det första jag tänker på - ngn som har bra idéer? funkar det överhuvudtaget eller måste jag bygga upp med mer jord? det spelar ingen roll vad det är, huvudsaken är att planteringen i fråga får bra fäste och inte blåser omkull då de blir större (målet är att hålla dom c:a 1,5-2m höga). Alla idéer är tacksamma
Huggorm
Rönn funkar perfekt på tunna jordar, dom kan till och med växa i klykan mellan grenarna på stora träd. Problemet med tunna jordlager är ofta att de torkar ut lätt, men med vattning funkar nästan alla träd på 50cm jord
Malin_MeL
vi har en bergsknalle utan jord i stort sett, det är 5-10 cm djupt på sina ställen, men i övrigt är den mest bara gräs. vu tog precis ner alla träd där då den ska bli en del av vår trädgård nu. där stod 12 träd, gran, tall, björk, lönn, rönn, och det var inte de små träden precis
ingen av dem stod i jord, deras rötter har liksom letat sig ner i pyttesprickor och längs med vattenrinningen på berget. Nu är ju inte dessa planterade träd men det visar ju att det går!
Bootin
Tack intressant! funderar på att ha forsythia och schersmin eller också bergtall och silverbuske..? känns som det kan bli fin kontrast med de första till varandra både färgmässigt och höjdmässigt
Fågelvägen
Bootin, är det vindskydd, insynsskydd eller ngt annat du vill att träden/buskarna ska erbjuda? Vilken växtzon är det?
Kan du hitta de ställen där jorden är djupare? I så fall kan du ju plantera träd och buskar lite varierat. T.ex. enstaka prydnadsäppelträd där det finns mer jord och anspråkslösa buskar där det är tunt och magert.
Tänker du bo där året runt eller bara på fritiden? Jag tänkte på att forsythian är fin (om man gillar gula blommor) när den blommar tidigt på våren, men resten av tiden kan den kännas lite tråkig. Inga bär eller frukter, ingen lysande höstfärg. Men om du inte är där på hösten spelar ju sånt ingen roll.
Huggorms idé om rönnar tycker jag är viktig att tänka på! De är vackra från vår till höst och får som äldre vacker bark också.
Schersmin ja! för doftens skull (obs att Philadelphus coronarius "doftschersmin" inte alltid doftar trots att man ofta påstår det i plantskolan. Det gör däremot smultronschersmin, t.ex. sorten 'Mont Blanc'. Det vet du kanske redan?)
Enar då? De växer ju hur torrt och magert som helst, fast kanske för långsamt?
Ett alternativ till silverbuske: havtorn, Hippophae rhamnoides? Silvriga blad, gula hälsosamma bär, tål blåst - men sticks! Både silverbuske och havtorn brer ut sig. Får de det?
emmsing75
Precis som en tidigare "inläggare" så hade vi en bergsknalle som tidigare var täckt av träd som vi nu skrapat av och gjort som en del av den anlagda trädgården. Bergsknallen är inte jätte stor, kanske 30m2 men där var massor av träd, både barr och lövträd, bla asp, enar, prydnadstallar/granar mm och inget verkade ha svårt att växa trots att där knappt fanns någon jord alls, däremot konkurerade de ju om solljuset eftersom de stod så tätt men det var ett annat problem. Rötterna kröp längs med berget och hittade vatten och näring lite här och där antar jag. Vi tog ner träden själva och hade tänkt rensa bort rötterna också men vart tvugna att ta dit en grävare för att få bort dem då de slingrat sig överallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon