Full version: Äntligen!
Nutten
Så har jag då äntligen fått tag i Anton Nilssons bok om Våra äpplesorter. Fattar inte att förlaget inte har gjort något nytryck av boken sedan 1987, det finns hur många som helst som vill ha boken! Särskilt trädgårdsintresserade som har utbildats vid Alnarp...

Jag har i många år försökt lägga vantarna på ett exemplar, men varenda gång jag har hittat något hos ett antikvariat så har det redan blivit sålt. Nu i helgen hittade jag en strålande länk: Gemensam söksite för olika antikvariat i Norden och vips fick jag fram EN träff! Sagt och gjort, kastade mig över den och vips så hade jag ordnat med beställning av boken. Att den sedan kostar 1210 kr inkl. frakt och sånt, det får man ta... wacko.gif

Nu är det "bara" att försöka få tag i boken om päron och körsbär också wink.gif Någon som har ett ex. i bra skick som han/hon vill bli av med? unsure.gif huh.gif sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Tyvärr, jag ahr en ggr fått hålla i den under ägarens vaksamma öga :-D

Men det låter kanonbra! Har visst plommon också i sig ( min käpphäst just nu)

Hälsar Ingrid
Kajsa
Köpte "Våra äpplesorter" av Anton Nilsson till maken i present
1991 minns inte vad den kostade då, men nu hutlöst.
Varför trycker dom inte bara om den, borde vara enkelt om
det är så stor efterfrågan.
Nutten
CITAT
Har visst plommon också i sig
Jo, glömde visst skriva det! Närmaste stället de har boken på härnere, det är Alnarpsbiblioteket, men där får man som bekant inte lägga beslag på boken i tid och evighet. En kompis skämtade nyligen med mig och sade att jag kunde ju låna boken och sedan "tappa bort den" och då betala en summa till biblioteket för det. Skulle förmodligen bli billigare än att köpa den via antikvariat tongue.gif laugh.gif wink.gif
Cilla
Ja dessa böcker är verkligen inte lätta. Jag stod i antikvariatkö i många år innan jag fick fatt i dem. Ibland säljs de för flera tusen kronor stycket. Jag hade tur.

Men det finns en nyutkommen äppelbok som jag tycker är bättre än antons bok. Jag vet, det är som att svära i kyrkan och jag håller med om att teckningarna i Nilssons böcker är härliga - men - i den nya boken finns alla äpplen fotograferade, ovan och undersida liksom i halvor. Och de har med alla de nya sorterna.

Som vanligt saknas information om trädens växtsätt, men jag förlåter boken det. Har redan lärt mig kunna se en massa nya sorter genom just den här boken. Och den kostar inte skjortan!

Håkan Svensson och Kent Kastman som gjort boken är medlemmar i Pomologiska föreningen. Det är en bra förening om man är fruktintresserad! http://www.svepom.com/

HÄR är boken.
Nutten
Min tanke är att det är vettigt att ha BÅDA böckerna hemma smile.gif De kompletterar nog varann, Våra äpplesorter med äldre äpplen och Äpplen i Sverige med nyare äpplen. Alltså blir det till att sätta upp den nya på önskelistan (som vid det här laget är rätt lång..) wub.gif
Tittiluringen
hej!

äh, jag vet inte hur man citerar...
men iaf: jag förstår att du skämtade (?) om att låna och "tappa bort" tyvärr gör folk så... och jag blir så ledsen sad.gif
Biblioteken i sverige är väl snart det sista gratis vi har här, jo jag fattar att vi betalar en del skatt, men ändå.
vad händer när fler och fler tycker det är ok att låna och tappa??

blir så trött! men vissa saker är "ok" att stjäla och man talar/skryter öppet om hur man inte betalar tv-licens, kopierar böcker, filmer och musik....

hoppsan menade inte att börja låta som en torr moralis.... det är jag INTE tongue.gif så det är väl bäst jag slutar nu.

Kram på er!
Tittiluringen wub.gif
Nutten
Ja, nog skämtade jag alltid! Jag som är en inbiten bokmal är väldigt pålitlig när jag lånar böcker och tanken att folk faktiskt "tappar bort" böcker med flit hade inte ens slagit mig förrän kompisen sade något smile.gif

Böcker jag vill ha (vilket är alltför många), köper jag helt enkelt! Tidigare har jag mest beställt böcker utomlands, men sedan bokmomsen försvann här så har jag kunnat unna mig fler svenska böcker som jag nog annars inte hade köpt.

Vad det gäller kopierade filmer och musik så misstänker jag att om man verkligen gillar en film/skiva så skaffar man sig den oavsett vad det kostar! Jag tror dock att om ex. musikbranschen sänkte kostnaderna för en skiva så skulle handeln öka betydligt och de skulle tjäna mer i slutändan. Nu är det verkligen bara de riktigt inbitna som handlar. Man vill inte direkt impulshandla dyra saker...(ja, förutom böcker då wink.gif laugh.gif )
Tittiluringen
smile.gif
hej igen
nä, jag blev oxå bestört när jag hörde att folk betedde sig så.... suck...

och jag tror du har helt rätt, vill man verkligen ha en film eller musik så vill man ha orginalet.

och visst var det underbart när momsen sänktes på böcker!

Kram från bokmalen
Tittiluringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon