Jag söker tips på vilken ros jag ska välja i min perennrabatt. Jag vill ha en ros som är max 80 cm hög och i någon rosa/vinröd ton. Den bör vara härdig till zon 4. Rabatten ligger intill växthuset så läget är skyddat mot blåst och jag skulle nog säga soligt - halvskugga. Rosen får gärna blomma länge också. Omöjliga krav kanske...?!?
Jag är helt nybörjare vad det gäller rosor men har några äldre underbara rosor i gamla rabatter i trädgården. Skulle gärna ha fler...
I rabatten finns för övrigt bl a höstflox (Blue Boy), kärleksört, mindre allium (lila), pioner i rosa och vinrött, alunrot 'Plum Pudding', näva 'Hokus Pokus', fänrikshjärta 'King of hearts', blå iris....
Vad tror ni - finns det någon ros som skulle trivas i min rabatt? Alla tips mottages tacksamt!

Kolla?
 Kolla?

(höjden alltså) De är styvt metern, men om man tar bort ett par blad ner efter första floret så är de nere på 80cm. Men, för all del, buskiga är de. Det syns ingen naken jord mellan grenarna.
  (höjden alltså) De är styvt metern, men om man tar bort ett par blad ner efter första floret så är de nere på 80cm. Men, för all del, buskiga är de. Det syns ingen naken jord mellan grenarna. Jag har inte riktigt bestämt vad det blir än. Det handlar ju lite om vad jag kan få tag i också, men jag har börjat att planera nästa års rabatter och då ska det absolut få plats fler rosor.... Tack för hjälpen!
  Jag har inte riktigt bestämt vad det blir än. Det handlar ju lite om vad jag kan få tag i också, men jag har börjat att planera nästa års rabatter och då ska det absolut få plats fler rosor.... Tack för hjälpen!