Full version: Ogräs eller fridlyst
swede000
Hej,jag undrar om någon har möjlighet att hjälpa mig med artbestämning av den växt som plötsligt har förökat sig hos oss i Tjuvkil i stort antal. Växten är ca 1 m hög, växer i fuktig terräng och blommorna är nästan helt vita till rosa/röda. Blomman har en s.k. gömma som vissa orchideer har samt bladen har småtaggiga kanter.Är detta ogräs eller.....?hälsar och undrar Kenneth (swede000)
Aqvakul
Jättebalsamin - "kastar" ut sina frön, vilket leder till kraftig spridning

Ogräs eller inte - beror väl på vad man tycker - ganska lättbekämpat om man skulle tröttna...
Lilla My
Jättebalsamin betraktas av Naturvårdsverket som en invasiv art.
http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...620-5910-1H.pdf

Från början är det en trädgårdsväxt, som sedan har "rymt" - precis som jättelokan...
Balsaminen tror jag dock inte är lika giftig som lokan, har inte hittat några uppgifter om det i alla fall.

Så det är som sagt en tolkningsfråga om det är ogräs.
Fågelvägen
Jättebalsaminen Impatiens glandulifera är inte giftig, "ganska vanlig" och härstammar från Himalaja, allt enligt Mossbergs Den nordiska floran. Vanligen är blommorna röda, sällan vita.
Jag tycker de du har, vita eller rosa och vita, är de vackraste.
Barn gillar att ta fröhusen i handen och känna hur de spritter till när fröna är mogna.
Växten är ettårig men sår sig flitigt. Inget besvärligt ogräs, eftersom den är lätt att dra upp och lätt att känna igen.
Alexander-VG-zon3
har den i kruka, tycker den är väldigt vacker.
Gossen Ruda
En utmärkt humleblomma, mer av den.
amaira
Jättebalsaminen är en fin blomma, lätt att hålla efter och "bli av med" om man vill. Vill man vara rädd om de trevliga småkrypen i trädgården, är blomman bra (som Gossen Ruda påpekar).

I första bilden har du även fångat en blomfluga, vid namn Flyttblomfluga. biggrin.gif Vackra flugor, vars larver lever på bladlöss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon