bejran
Tittar på alla fantastiska blommande dagliljor ni har. De enda jag lyckas få att blomma är de tidigblommande gammeldags, övriga står år ut o år in o växer knappt eller blir stora bladruskor som jag delar, men inte hjälper det. Har både gödslat o icke gödslat, haft i olika jordar o planterat ytligt, det verkar hopplöst. Bor i zon 4-5. -cry-.gif
pejori
Knivigt det där, men du kanske bråkar för mycket med dom?
Låt dom få klara sig själv nu, och se vad som händer nästa år.
Mina får minimal omvårdnad, och blommas snällt varje år.
ingrids
Jag har köpt senblommande gammeldags i två omgångar (zon 5) och de verkar alla stå över blomningen året efter vilket jag tolkar som att de behöver etablera sig ordentligt på växtplatsen. Jag är rätt säker på att pejori har rätt i att det är flyttandet som ställer till.
bejran
tack för tips, ja man får väl hålla ut. Misstänker att de blommar sämre om man gödslar fast dela rekommenderas när de blommar sämre.
KarinSKARA
Vet inte om jag lyckas få in bilden men om ej så finns den på:
http://picasaweb.google.com/olssons.garden...430319796377666

ALLA dessa Dagliljor flyttade och delade vi förra året.
De som blommar sämst är de vi grävde upp i September.

Envis som jag är hävdar jag fortfarande att Dagliljor trivs bäst:

Full sol, öppet läge,
Grund plantering, (nästan över marken)
Mycket vatten, (EJ Pandoras Box för den vill sitta torrare)
Gödning på våren (benmjöl, blåkorn eller vad man har) när de vaknat + vid blomsättningen (hos mig runt midsommar) med något som EJ innehåller Kväve!!!

I år testade vi Blåkorn i våras och missade sommargödningen men det verkade inte ha någon betydelse, för blommar gör de sannerligen. Idag blommade i denna rabatten 106 st av 192 totalt som sitter här.

Karin i Marum //
ingrids
Ok - wow!, eftersom jag inte hittar något annat ord.
jo_1
Oj! Så snyggt! Den där bilden ska in i mitt mentala arkiv för en framtida rabatt, helt klart! Supersnyggt!
Christina i Taxinge~
CITAT (KarinSKARA @ 15-08-2009, 21:57) *
Vet inte om jag lyckas få in bilden men om ej så finns den på:
http://picasaweb.google.com/olssons.garden...430319796377666

ALLA dessa Dagliljor flyttade och delade vi förra året.
De som blommar sämst är de vi grävde upp i September.

Envis som jag är hävdar jag fortfarande att Dagliljor trivs bäst:

Full sol, öppet läge,
Grund plantering, (nästan över marken)
Mycket vatten, (EJ Pandoras Box för den vill sitta torrare)
Gödning på våren (benmjöl, blåkorn eller vad man har) när de vaknat + vid blomsättningen (hos mig runt midsommar) med något som EJ innehåller Kväve!!!

I år testade vi Blåkorn i våras och missade sommargödningen men det verkade inte ha någon betydelse, för blommar gör de sannerligen. Idag blommade i denna rabatten 106 st av 192 totalt som sitter här.

Karin i Marum //

Suveränt bra inlägg!
Sparat för kommande behov 2010! tummenupp.gif

Tack för inspirationen yes.gif

Agneta z5-6
wow,vilken bild - ursnygg
den idén är verkligen super - sparad för framtiden// Agneta
Biggan_
Vilken vacker rabatt! bravo.gif
KarinSKARA
Kul att ni gillade den. Vi var tvugna att hitta på något med alla Dagliljor som satt "överallt" och inte fick tillräckligt med ljus för att blomma bra.

Själv gillar jag denna rabatten bättre

[attachment=41049:1Hemeroc...SDC11808.JPG]

Karin //
Fny
jisses vilken vacker rabatt! w00t.gif
Susalusa
Fantastiskt vackra rabatter, Karin!

Vi satte dagliljor i våras och de har blommat fint sen i juli. Men på den ena ser det nu ut som knopparna skrumpnar och blir bruna. Vad händer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon