|
Lars-Olof Arvids
11-08-2009, 10:50
Som jag har nämnt i en annan tråd ska det vara en stor växtmarknad på Landbadets parkering vid Gustavsberg, söder om Uddevalla, den 29/8 kl 11-13. Sex STA-kretsar arrangerar den tillsammans, vilket innebär att det kommer att finnas ett växtutbud av sällan skådat slag. Flera kretsar kommer också att ordna bussresor dit. När nu "alla" ska till denna marknad, ska väl inte vi i Odlaklubben Väst vara sämre? Surtemarknaden börjar kännas ganska länge sedan, så det skulle vara kul att träffas igen. Jag som ska sälja har nog svårt att gå ifrån bordet (om jag får något bord) under de två timmarna det håller på, men en gemensam fika efteråt kanske kunde vara trevligt? Vad tycker ni?
Olle
Det skulle vara riktigt roligt att träffas men just den helgen är jag givetvis upptagen!
Meriona
11-08-2009, 19:14
Det tycker jag låter som en mycket bra idé, Olle!  Jag är med på det (om inget strular nu när min far är dålig)! Då kan man verkligen hinna prata lite med varann, och inte bara springa runt som en tok och försöka göra de där "kapen", då är det där liksom redan avklarat. Hoppas fler kan och vill!
Österläge
11-08-2009, 21:38
Å det låter jättekul men jag är oxå upptagen då!! Ska på bröllop, ett av tre (!) i augusti i år!
Hoppas ni blir ett gäng o får trevligt!
*Ulrica*
12-08-2009, 15:08
Det verkar vara en toppenmarknad, Olle! Men jag ska inte dit i år, får hoppas att de fortsätter att ha marknaden på hösten istället för på våren!
Olle - om du vill så kan du ju sätta upp en lapp på ditt bord med hemsidesadressen till Surte Trädgårdsmarknad: www.tradgardsmarknad.se På det viset kanske vi lockar någon mer säljare/köpare till nästa år!
Lars-Olof Arvids
12-08-2009, 17:32
Växtmarknaden i Regementesparken i juni är ju så inarbetad att den med största sannolikhet kommer att finnas kvar ett bra tag framöver. Hur framtidsplanerna för höstmarknaden ser ut vet jag inte riktigt. Det finns en tradition hos Bohuslän-Dalslandskretsen att ha växtmarknad på Landbadets parkering i augusti-september också, men i år har de alltså slagit på stort och bjudit in fem STA-kretsar till. Kanske är planerna att ordna en sådan "stormarknad" hos någon av grannkretsarna nästa år och låta den växla mellan olika ställen framöver. Troligen får jag inget bord den här gången, utan får ha mina växter på marken. Man ska ta med sådana själv, vilket är svårt för mig som troligen cyklar. Dessutom är det över ett halvår kvar till Surtemarknaden, vilket känns lite tidigt för att göra reklam. Själv vet jag inte än vad jag gör i maj nästa år, även om jag troligen kommer att sälja på flera växtmarknader då också.
Olle
Meriona
12-08-2009, 21:12
Om du vinkar extra gulligt kanske du får skjuts.... .  Cykeln kanske kan vila den dagen.....
Lars-Olof Arvids
12-08-2009, 21:40
Meriona
12-08-2009, 21:44
OK, du har skjuts.... Detta kan man ju inte bara missa.....
Lars-Olof Arvids
12-08-2009, 21:55
Toppen, Meriona!!!  Då får jag ju med mig åtminstone dubbelt så mycket som på cykeln, och kan dessutom ta växterna i blåa backar som jag sedan kan stapla på varandra och ha som bord! Jag får nog vara där senast vid 10-tiden, så kan du vara här omkring 9.00 eller lite före? Självklart får du någon växt eller två för besväret. Olle
Meriona
12-08-2009, 21:59
Ja jag ska försöka vakna i tid. Om du visar mig vart jag ska på den där svampturen vi talat om så är vi kvitt....
Lars-Olof Arvids
12-08-2009, 22:10
Du får väldigt gärna komma hit först den 26/9 så ska jag visa hur du kommer till samlingsplatsen i Svartedalen. Jag trodde att vi skulle samlas i Stenungsund, men ser nu att samlingen är vid Bottenstugan. Det är en stuga som Friluftsfrämjandet har ute i Svartedalen, som flera fina vandringsleder utgår ifrån. Säkert finns det gott om svamp i markerna däromkring.
Olle
Meriona
12-08-2009, 22:22
ja då får vi masa oss upp i tid två gånger alltså... Men fint väder blir det säkert, jag brukar ha tur.....
Dito Verde
13-08-2009, 15:23
Jag vill gärna åka upp den 29:e. Kan man boka plats? Om jag tar med ett bord så kanske vi kan samsas på det? Nu är jag inte hundra på att jag kan. När måste man bestämma sig? /p
Man borde hinna kruka in lite perenner tills dess va?
Lars-Olof Arvids
13-08-2009, 17:31
Du hinner säkert kruka in lite perenner till marknaden. Jag vet inte om man behöver anmäla sig överhuvudtaget om man är med i STA och vill sälja, men det skadar förstås inte att ringa eller maila kontaktmannen. Information finns på http://www.algonet.se/~sta-bod/program.htmJag delar gärna bord med dig, och skulle det inte räcka finns ju mina backar också. Olle
ingrid fuxwall
13-08-2009, 19:58
CITAT (*Ulrica* @ 12-08-2009, 16:08)  Det verkar vara en toppenmarknad, Olle! Men jag ska inte dit i år, får hoppas att de fortsätter att ha marknaden på hösten istället för på våren!
Olle - om du vill så kan du ju sätta upp en lapp på ditt bord med hemsidesadressen till Surte Trädgårdsmarknad: www.tradgardsmarknad.se På det viset kanske vi lockar någon mer säljare/köpare till nästa år! Nu heter jag inte Olle men om jag kommer dit gör jag gärna reklam för Surteväxtmarknad - tänker att man kan ju gå omkring och dela ut ett papper till de som säljer men då vill jag gärna veta vad som ska stå på lappen.
ingrid fuxwall
13-08-2009, 20:08
CITAT (Dito Verde @ 13-08-2009, 16:23)  Jag vill gärna åka upp den 29:e. Kan man boka plats? Om jag tar med ett bord så kanske vi kan samsas på det? Nu är jag inte hundra på att jag kan. När måste man bestämma sig? /p
Man borde hinna kruka in lite perenner tills dess va? Som jag läst mig till behöver man inte anmälla sig - bara komma dit - passar mig perfekt och grannen tar jag med mig så att vi kan dela på bensinkostnaden - kan det bli bättre!??
Dito Verde
13-08-2009, 20:13
Det låter toppen. Jag ska nog också hitta någon att dela bensinkostnaderna med.
Lars-Olof Arvids
14-08-2009, 08:21
Jag ska inte hindra någon från att göra reklam för nästa års Surtemarknad, men hur mycket vet vi egentligen om den än? Är det helt klart att vi får vara med på Bruksongars dag igen? Vet vi vilken dag och tid det blir? Blir det poängpromenad, informationsbord o s v? Om vi går ut för stort utan att veta några detaljer, är risken stor att det verkar flummigt.
Olle
ingrid fuxwall
14-08-2009, 21:20
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-08-2009, 09:21)  Jag ska inte hindra någon från att göra reklam för nästa års Surtemarknad, men hur mycket vet vi egentligen om den än? Är det helt klart att vi får vara med på Bruksongars dag igen? Vet vi vilken dag och tid det blir? Blir det poängpromenad, informationsbord o s v? Om vi går ut för stort utan att veta några detaljer, är risken stor att det verkar flummigt.
Olle Du har kanske rätt men bara för att man gör reklam för en vårförsäljning där odlare kan sälja sina växter och lämnar ut en adress behöver man ju inte framstå som flummig - förstår inte varför du är så negativ till allt arbete som Ulrika och flera med henne utfört! Surtemarknaden har ju tydligen blivit en enorm framgång - de flesta av dem jag besökte hade sålt slut på allt och det säger ju det mesta.
Meriona
14-08-2009, 21:27
Nja Ingrid, nu tolkar du nog Olles svar fel. Jag har inte fått uppfattningen att han är negativ till Surteträffen alls, tvärtom! Han menade väl bara att lite mer fakta vore på plats?
ingrid fuxwall
14-08-2009, 21:36
CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 22:27)  Nja Ingrid, nu tolkar du nog Olles svar fel. Jag har inte fått uppfattningen att han är negativ till Surteträffen alls, tvärtom! Han menade väl bara att lite mer fakta vore på plats?  Du har säkert rätt - har förstått att Ni har en nära kontakt och tror säkert att du vet hur han tänker, det tycker du ju själv men på samma gång förstår jag inte - Ulrika bad om att någon skulle lämna ut en adress och Olle och nu du, vill ha mer fakta om datum osv - kan man inte läsa om det på länken?, då om man har lust att sälja växter vid ett ytterligare tillfälle. ingrid
Meriona
14-08-2009, 21:42
Nä vi har inte närmare kontakt än att vi setts några gånger vid träffarna, och haft lite PM-kontakt, vad menar du egentligen?  Och inför Surteträffen sa du att du aldrig nånsin mer skulle ha något som helst att göra med något som Ulrica ordnade, är det inte du som är lite ologisk nu Ingrid? Jag tycker att Odlaträffarna är jättekul och alla jag mött där är hur trevliga som helst. Varför måste allt missförstås?
ingrid fuxwall
14-08-2009, 21:58
CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 22:42)  Nä vi har inte närmare kontakt än att vi setts några gånger vid träffarna, och haft lite PM-kontakt, vad menar du egentligen?  Och inför Surteträffen sa du att du aldrig nånsin mer skulle ha något som helst att göra med något som Ulrica ordnade, är det inte du som är lite ologisk nu Ingrid? Jag tycker att Odlaträffarna är jättekul och alla jag mött där är hur trevliga som helst. Varför måste allt missförstås? Nu tycker jag nog att du gör stor sak av att missförstå. Vet med mig att jag varit väldigt svår den sista tiden/året, sedan sambon blev sjuk och jag först skadade axlarna, sedan bröt foten, bröt ryggen och slutligen fick inflammation i knäet och att jag i samband med detta blev en surkärring men sak samma - varför dra upp gammalt - vad vill du ha ut av detta? Många gånger, säkert ett tiotal gånger har jag berömt Ulrika för allt jobb hon utfört och självfallet skulle jag vilja göra reklam för hennes skötebarn "Surtemarknaden" Var ju själv med vid den första och hade jag inte brutit foten skulle jag kommit även vid nästa tillfälle, men då kom jag bara för att köpa men för sent. Självfallet vill jag försöka påverka att det kommer fler säljare nästa år, även om ett exakt datum inte är fastställt.
Lars-Olof Arvids
14-08-2009, 22:03
Svar på Merionas senaste inlägg: Det undrar jag också. Jag är absolut inte negativ till Surtemarknaden. Ulrica m fl har lagt ner ett fantastiskt arbete och årets marknad blev verkligen en succé. Jag menar bara att om vi gör reklam, bör vi veta vad det är vi gör reklam för. Folk kommer säkert att fråga om detaljer, och om vi gång på gång svarar att "det vet vi inte än" gör det inget bra intryck. Men jag skrev också att jag inte tänker hindra någon från att göra reklam, utan om ni vill så är det fritt fram! Jag måste ju inte alltid ha rätt, utan ville bara tala om vad jag tyckte.
Olle
Meriona
14-08-2009, 22:14
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-08-2009, 22:58)  Nu tycker jag nog att du gör stor sak av att missförstå. Vet med mig att jag varit väldigt svår den sista tiden/året, sedan sambon blev sjuk och jag först skadade axlarna, sedan bröt foten, bröt ryggen och slutligen fick inflammation i knäet och att jag i samband med detta blev en surkärring men sak samma - varför dra upp gammalt - vad vill du ha ut av detta?
Många gånger, säkert ett tiotal gånger har jag berömt Ulrika för allt jobb hon utfört och självfallet skulle jag vilja göra reklam för hennes skötebarn "Surtemarknaden" Var ju själv med vid den första och hade jag inte brutit foten skulle jag kommit även vid nästa tillfälle, men då kom jag bara för att köpa men för sent. Självfallet vill jag försöka påverka att det kommer fler säljare nästa år, även om ett exakt datum inte är fastställt. Jag ältar inte detta med dig här Ingrid, om det är din förklaring så får det stå för dig. Jag dras med ständig värk i många delar av kroppen (som inte är av intresse för allmänheten) men blir inte en surkärring av det eller vad du nu kallar det. Och drar upp gammalt gör jag då verkligen inte, men att ha en viss röd tråd i sina inlägg känns ganska viktigt för mig. Att hoppa på en genompositiv person som Olle känns helt absurt, men han är nog karl att försvara sig själv gissar jag. Däremot är jag av samma åsikt, att om man ska göra reklam för något så får det finnas en viss substans, inte bara hänvisa till en hemsida för ytterligare information. Inte alla växtmänniskor har en dator! Jag är jätteglad för Ulricas arbete, och det vet hon om IRL, det behöver jag inte tråda om här...
CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 23:14)  Jag ältar inte detta med dig här Ingrid, om det är din förklaring så får det stå för dig. Jag dras med ständig värk i många delar av kroppen (som inte är av intresse för allmänheten) men blir inte en surkärring av det eller vad du nu kallar det. Och drar upp gammalt gör jag då verkligen inte, men att ha en viss röd tråd i sina inlägg känns ganska viktigt för mig. Att hoppa på en genompositiv person som Olle känns helt absurt, men han är nog karl att försvara sig själv gissar jag. Däremot är jag av samma åsikt, att om man ska göra reklam för något så får det finnas en viss substans, inte bara hänvisa till en hemsida för ytterligare information. Inte alla växtmänniskor har en dator! Jag är jätteglad för Ulricas arbete, och det vet hon om IRL, det behöver jag inte tråda om här...  Hepp hepp!
Å, jag måste försöka ta mig dit, men egentligen har jag inte tid att plantera mer i höst..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|