Full version: Dahlia
Alba
Jag har några Dahlia som blommat väldigt fint men som under semestertiden inte fått den bästa skötseln.
De har torkat ihop med helt torra blommor och blad.
Nu tänkte jag ta upp knölarna för vinterförvaring. Nu ser jag att 1 av knölarna skjuter nya skott. Det kommer ju inte att hinna bli så mycket av den så sent på säsongen.

Är det en nackdel att ta upp den knölen som börjat skjuta och lägga den till vinterförvaring......hämmar det på något sätt för nästa säsong ?
ingrids
Utan att veta säkert, men jag skulle låta den växa tills frosten kommer, har haft svårt att få dahlior att "somna" som jag har tagit in tidigt. Jag kan ha gjort andra fel samtidigt i och för sig. Mina lyckades skicka upp ynkliga stänglar i vintras som dog men blommar just nu alldeles överdådigt så det behöver inte hända något jättenegativt av att de får växa lite till nu.
Alba
OK då vet jag...tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon