Full version: ID-hjälp träd
Järfälla
Så här ser trädet ut idag 11 aug.
Någon som kan säga vad detta är?
Hur stort blir det?
Lätt att gräva bort? (växer i en rabatt med perenner runt fötterna, men kommer troligen att bli för stort för sin plats, så vi tror att det måste bort)
Järfälla
Hallå, ni som brukar vara på hugget på identifieringsbilder... :-)

Är bilderna otydliga?
Behöver ni ytterligare bilder eller information.

Det kanke inte är ett träd, kan mycket väl vara en stor buske... Den är nu drygt 2 m hög och flerstammig/grenad.

Första bilden är lite otydlig, men ni ser i alla fall det lite glesa växtsättet...

Någon som vågar komma med förslag?
CillaM
Min första tanke var att det är en slags syren. Andra bilden visar 2 buskars blad, det till höger är en hägg men det till vänster visar något som jag inte känner till. Men de andra bilderna påminner starkt om syren, en annan sort än den vanliga alltså.
Huggorm
Fröställningarna tyder också lite på någon sorts syren. Men det var svårt det här, det är därför det blivit dåligt med svar
Karsan
Kan det vara ungersk syrén? bifogar bild jag hittade på nätet

Karsan
några till bilder...

om det är en ungersk syrén, apropå dina frågor, är den lättflyttad. Har flyttat ett exemplar som är 1-1½ m högt ett par gånger, med stor jordklump, och det har gått utmärkt.
Järfälla
Ja, det verkar vara ungersk syrén.
Alla blad är från samma buske, de skiljer ganska mycket i storlek (längd) på busken.
Den är ju väldigt gles och har bara gamla blomställningar i topparna.
Men nu kan vi i alla fall anta att den inte blir "träd-storlek" - eller har ett svårt rotsystem - och då får den stå kvar.

Taximyxi!
CillaM
CITAT (Järfälla @ 14-08-2009, 19:40) *
Ja, det verkar vara ungersk syrén.
Alla blad är från samma buske, de skiljer ganska mycket i storlek (längd) på busken.
Den är ju väldigt gles och har bara gamla blomställningar i topparna.
Men nu kan vi i alla fall anta att den inte blir "träd-storlek" - eller har ett svårt rotsystem - och då får den stå kvar.

Taximyxi!

Njaaa, jag håller inte med det om rotsystemet. Det är inte så att det skjuter skott i marken som vanlig syrén men
däremot är rötterna ganska enorma och ganska så många. Det upptäckte jag häromsistens när jag utökade en
bit av min rabatt som kom för nära en av mina ungerska syréner. Nu har jag bestämt att när grävaren kommer,
att han ska få flytta de två stora jag har. En ger jag bort till mamma och den andra får nytt hem nån
annanstans hos mig.. Dessa tog jag som små markskott hos min farmor för ca 10 eller 11 år sedan.
Underskatta aldrig livskraften hos växter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon